České dráhy zgodziły się naprawić i wydzierżawić na trzydzieści lat parowóz Albatros

České dráhy zgodziły się naprawić i wydzierżawić na trzydzieści lat parowóz Albatros

28 marca 2024 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Przewoźnik będzie nadzorował naprawy, a Steam Story Agency ma pięć lat na uruchomienie parowozu.

 

Fot. České dráhy

 

Lokomotywa 498.022 Albatros powinna powrócić na tory po ponad 12 latach spędzonych w szopie. Naprawa zostanie przeprowadzona przez Steam Story Agency, z którą ČD, jako właściciel legendarnej lokomotywy, podpisał umowę na naprawę i późniejszą dzierżawę.

Parowóz 98.022 będzie największym z eksploatowanych parowozów należących do ČD. Została wyprodukowana w 1947 roku w zakładach Škoda w Pilźnie. Sama lokomotywa, bez tendra, ma 15,5 metra długości i waży około 100 ton. Ciężar na oś wynosi 18 ton, moc to prawie 1 900 kW, a maksymalna prędkość to 120 km/h. Koła napędowe mają średnicę 1 830 mm. Jego zbiornik może pomieścić 32 metry sześcienne wody i około 12 ton węgla w przygotowaniu do jazdy.

Albatrosy ciągnęły ważne pociągi ekspresowe i pospieszne z Pragi do Brna i Bratysławy, z Pragi do Přerova i Bohumína, z Brna do Bohumína lub z Bratysławy do Żyliny. Stały na czele legendarnych pociągów, takich jak Balt-Orient-Express czy Pannonia. W późniejszych latach ciągnęły również Western Express. Podczas swojej krótkiej, 30-letniej służby przewoziły również pociągi pasażerskie. Przestały kursować w 1976 roku. Lokomotywa 498.022 pozostała w celach muzealnych i działała do grudnia 2011 roku. Od tego czasu stoi jako nieoperacyjny eksponat.

W przeszłości Albatros był również wykorzystywany do przejażdżek nostalgicznych dla zagranicznych miłośników kolei . Zupełnie wyjątkowym wydarzeniem był jego udział w obchodach 125-lecia Kolei Gottharda w Szwajcarii w 2007 roku. Lokomotywa odbyła ekspresową przejażdżkę parową z Pragi do Szwajcarii razem z Albatrossem 498.022 i Šlechtičną 475.179. Pojechały one aż do Erstfeld na obchody 125-lecia Kolei Gottharda. W ten sposób stały się jedynymi dwiema lokomotywami parowymi z Czech (Czechosłowacji), które kiedykolwiek jeździły po szwajcarskich torach.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Wyniki przewozowe kolei w lutym 2024 r. Wyniki przewozowe kolei w lutym 2024 r.
Następny artykuł Koszalińska Kolej Wąskotorowa: Remont rozjazdu w Koszalinie Koszalińska Kolej Wąskotorowa: Remont rozjazdu w Koszalinie