Układ zbiorowy ZSSK podpisany. Kolejarze dostaną podwyżki

Układ zbiorowy ZSSK podpisany. Kolejarze dostaną podwyżki

04 kwietnia 2024 | Źródło: railpage.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniu 3 kwietnia 2024 r. Koleje Słowackie (ZSSK) podpisały z 13 centralami związkowymi przedłużenie układu zbiorowego na lata 2024-2028. Dzięki temu wynagrodzenia wszystkich pracowników narodowego przewoźnika zostaną dostosowane od kwietnia 2024 r.

 

Fot. ZSSK

Ministerstwo Transportu docenia wysiłki i wyniki negocjacji, które doprowadziły do poprawy warunków pracy w sektorze kolei pasażerskich. Rozwój i wzmocnienie tego sektora ma dla nas kluczowe znaczenie, dlatego z zadowoleniem przyjmujemy układ zbiorowy, który został zawarty pod nowym kierownictwem ZSSK. Rozumiemy, że wysokiej jakości i niezawodny pasażerski transport kolejowy jest niezbędny dla komfortu pasażerów i sprawnych połączeń między regionami. Wierzymy, że zawarcie tej umowy nie tylko poprawi warunki dla pracowników, ale także przyczyni się do wyższej jakości usług, które świadczymy naszym obywatelom. Ministerstwo Transportu zobowiązuje się do dalszego wspierania inicjatyw, które wzmacniają ten ważny sektor, jednocześnie poprawiając środowisko pracy tych, którzy stoją na czele jego codziennej działalności" - stwierdziła Denisa Žiláková, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu.

Naszym priorytetowym zadaniem i celem jest obrona interesów pracowników, których reprezentujemy. Jesteśmy po to, aby stale poprawiać ich warunki pracy i warunki socjalne. Nowy układ zbiorowy nie był łatwy do wynegocjowania. Ośmiomiesięczne negocjacje z pracodawcą były długie i trudne. Porozumienie jest wynikiem wspólnego interesu pracowników. Cieszymy się, że firma zdała sobie sprawę z wagi sytuacji, w której brakuje pracowników w sektorze kolejowym. Nowy układ zbiorowy pracy daje nadzieję na napływ nowych pracowników i wierzymy, że powstrzyma również odchodzenie pracowników na wcześniejsze emerytury, a co najważniejsze uważamy, że jest to pierwszy krok do ustabilizowania potrzeb kadrowych pracodawcy. Wierzymy, że zawarcie układu zbiorowego ZSSK będzie również motywacją w negocjacjach zbiorowych u pracodawców ŽSR i ZSSK CARGO" - powiedzieli przedstawiciele pracowników.

Podpisując ten układ zbiorowy, wysyłamy jasny sygnał naszego zaangażowania w tworzenie lepszych warunków pracy i wynagrodzenia dla naszych pracowników. Mogę odpowiedzialnie ogłosić, że łączna średnia płaca w ZSSK powinna wynieść 2 040 euro. Jest to wynikiem naszego zaangażowania na rzecz sprawiedliwego wynagrodzenia i odzwierciedleniem naszej wspólnej pracy ze związkami zawodowymi w celu zapewnienia sprawiedliwego wynagradzania pracowników kolei. Ta umowa, z jej warunkami, otwiera również drzwi dla potencjalnych nowych pracowników poszukujących stabilnej i rozwijającej się kariery w transporcie kolejowym" - dodał prezes ZSSK Peter Helexa po podpisaniu umowy.

Najważniejszą zmianą będzie ustalenie tabeli taryfowej, która zapewni znaczny wzrost wynagrodzeń. Każdy zawód zostanie przypisany do odpowiedniej klasy taryfowej w zależności od stopnia trudności pracy, a każdy pracownik zostanie przypisany do tzw. przedziału wiekowego, zgodnie z liczbą lat pracy w firmie.

Finalizując nową tabelę taryfową, ZSSK wziął pod uwagę konstruktywne sugestie centrów związkowych i skupił się zarówno na wspieraniu nowych pracowników, którzy są w firmie przez krótszy okres czasu, jak i, w celu ustabilizowania długoletnich kolegów, którzy przepracowali ponad 30 lat, rozszerzył tak zwane przedziały wiekowe dla pracowników.

Istotnym pozytywem nowego wynagrodzenia taryfowego jest wzrost płacy taryfowej, który nie tylko pokryje inflację, ale po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi sprawi, że płace będą sprawiedliwe i równe rynkowi. Najniższa podwyżka dla danego pracownika może wynieść nawet 116 euro, a najwyższa 329 euro, w zależności od zawodu i czasu trwania stosunku pracy. Jak dotąd, w 2023 r. średnia płaca taryfowa wyniosła 1 074 euro na pracownika. W 2023 r. całkowite średnie wynagrodzenie (w tym premie i rekompensaty płacowe) wyniosło do 1 720 EUR, podczas gdy ZSSK szacuje, w oparciu o obecny stan i strukturę siły roboczej, że w 2024 r. może wynieść do 2 040 EUR.

Za jeden z ważnych instrumentów stabilizacji i bezpieczeństwa pracowników Zarząd ZSSK uważa również fakt, że układ zbiorowy pracy został zawarty na okres 4 lat, tj. od kwietnia 2024 r. do końca kwietnia 2028 r. Wejdzie on w życie po jego podpisaniu i opublikowaniu w Centralnym Rejestrze Umów. Železničná spoločnosť Slovensko zobowiązała się, że w przypadku czasochłonnego wdrożenia oprogramowania systemu płacowego, wypłaci podwyżkę wynagrodzenia taryfowego wszystkim pracownikom z mocą wsteczną od 1 kwietnia 2024 r. wraz z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym nowa tabela taryfowa zostanie wdrożona do systemu płacowego.

Stare wynagrodzenie taryfowe:

  • 7 siatek płac: system był podzielony na 7 siatek, z których każda obejmowała określoną grupę pracowników.
  • 37 kategorii zaszeregowania: W tabelach znajdowało się 37 różnych kategorii zaszeregowania, które określały wynagrodzenie podstawowe dla danego stanowiska i stażu pracy.
  • 17 indeksowanych grup zaszeregowania: Z 37 grup zaszeregowania, 17 było indeksowanych.
  • 11 przedziałów wiekowych: Wynagrodzenia były dodatkowo dostosowywane do wieku pracownika w 11 przedziałach wiekowych z 3-letnim zakresem.
  • Niskie różnice między grupami zaszeregowania i przedziałami: Różnice między grupami zaszeregowania były niskie i wynosiły od 3 do 52 euro. Podobnie różnice między przedziałami wiekowymi były stosunkowo niewielkie i wynosiły od 5 do 41 euro.
  • Niska płaca minimalna: Najniższe wynagrodzenie w systemie wynosiło 696 euro.

Nowy taryfikator wynagrodzeń:

  • Jedna tabela taryfowa: nowy system ma tylko jedną tabelę taryfową dla wszystkich pracowników.
  • 12 kategorii zaszeregowania: W ramach tabeli istnieje 12 różnych kategorii zaszeregowania, które określają wynagrodzenie podstawowe na danym stanowisku.
  • Brak indeksowanych kategorii zaszeregowania: Zniesiono indeksowane kategorie zaszeregowania, eliminując w ten sposób zniekształcenia systemu.
  • 10 przedziałów wiekowych: System przedziałów wiekowych zostaje zachowany, ale z niewielkimi modyfikacjami. Pierwszy przedział wynosi do 1 roku, każdy kolejny przedział wynosi 5 lat, również dla pracowników z ponad 40-letnim doświadczeniem.
  • Sprawiedliwe i istotne różnice: Różnice między grupami zaszeregowania są znacznie wyższe i bardziej istotne. Do 1 roku wynagrodzenie będzie wynosić 100 euro powyżej płacy minimalnej, powyżej 1 roku 50 euro, a następnie 30 euro. Ostatnie dwa przedziały będą miały o połowę mniejsze różnice.
  • Wyższa płaca minimalna: Najniższe wynagrodzenie w systemie wzrośnie do 850 euro, odzwierciedlając płacę minimalną.

Tym samym nowy taryfikator wynagrodzeń wprowadza bardziej przejrzysty i sprawiedliwy system wynagradzania, który będzie motywował nowych i długoletnich pracowników, a jednocześnie poprawi sytuację finansową zawodów w ZSSK, które były wynagradzane w podstawowych przedziałach taryfowych.

Nowy taryfikator wynagrodzeń w ZSSK niesie ze sobą szereg pozytywnych zmian:

  • Uproszczenie systemu: zmniejszenie liczby tabel i zniesienie klas indeksowanych uprości system i ułatwi administrowanie nim.
  • Sprawiedliwsze wynagrodzenie: większe różnice między grupami zaszeregowania i przedziałami oraz wzrost płacy minimalnej doprowadzą do sprawiedliwszego wynagradzania pracy.
  • Większa motywacja: Wynagradzanie za staż pracy w 5-letnich okresach będzie motywować pracowników do dłuższej pracy w ZSSK.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Promocyjne ceny biletów PKP Intercity Promocyjne ceny biletów PKP Intercity
Następny artykuł Informacje kolejowe w polskim języku migowym Informacje kolejowe w polskim języku migowym