Nowe rolki iglicowe z KZN „Bieżanów”

Nowe rolki iglicowe z KZN „Bieżanów”

27 kwietnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” wdrażają trwałe oraz obniżające koszty eksploatacyjne rozwiązanie dotyczące przestawiania ruchomych części rozjazdów. Innowacyjne i jednocześnie proste konstrukcyjnie rolki iglicowe powinny zastąpić instalowane dotychczas w polskich rozjazdach urządzenia zagraniczne.

Fot. KZN Bieżanów

- Od jakiegoś czasu poszukiwaliśmy takiego rozwiązania, wykorzystując potencjał projektowo-badawczy naszej firmy. Efekt tych poszukiwań to połączenie pełnej efektywności i nieskomplikowanej konstrukcji – podkreśla Jacek Paś, dyrektor ds. technicznych KZN „Bieżanów”. – Co ważne to pierwsze takie rozwiązanie wymyślone i wdrożone przez polską firmę. Już stosujemy je we własnych rozjazdach, ale chcemy je maksymalnie upowszechniać, zwłaszcza na krajowym rynku - zaznacza.

Zasada działania rolek jest prosta. Unoszą one nieznacznie (do około 2 milimetrów) poruszającą się w czasie przestawiania zwrotnicy iglicę odlegającą, ułatwiając jej ruch poprzez zmniejszenie oporów. Iglica dosuwana do opornicy swobodnie zjeżdża z rolki i osiada na tzw. siodełku podkładki ślizgowej, będąc jednocześnie stabilizowana przez rolkę. Same rolki nie są poddawane działaniom żadnych sił w momencie przejazdu przez rozjazd taboru szynowego, co wydłuża ich trwałość i niezawodność.

Cechą charakterystyczną urządzenia jest bardzo prosty i szybki montaż w zwrotnicy rozjazdowej, także tej już zabudowanej w torze. Można go dokonać bez odkręcania, czy przesuwania żadnego elementu rozjazdu. Dodatkowo rolki są bardzo wąskie i mieszczą się w świetle podrozjazdnicy, nie utrudniając np. podbijania zwrotnicy w trakcie jej eksploatacji.

- To w zasadzie urządzenie bezobsługowe, bo nie trzeba go regulować czy smarować w trakcie eksploatacji. A łatwy dostęp do rolek pozwala na ewentualne przeczyszczenie przy użyciu najprostszych narzędzi, bez konieczności żadnej ingerencji w zwrotnice – mówi Stanisław Sajon, kierownik biura projektowo-badawczego – Oszczędność eksploatacyjna głównie wynika z faktu, że zastosowanie rolek pozwala zrezygnować ze smarowania siodełek podkładek ślizgowych w trakcie eksploatacji zwrotnicy, co daje użytkownikowi rozjazdu wymierne oszczędności w zakresie kosztów jego obsługi i eksploatacji – zaznacza pomysłodawca nowej konstrukcji.

Urządzenie wykonane jest z elementów stalowych oraz tworzyw sztucznych występujących na zewnętrznych elementach rolek. W zależności od potrzeb i rozwiązań zastosowanych w rozjeździe, może ono występować w wersji pojedynczej lub podwójnej rolki.

Od początku bieżącego roku, każdy rozjazd kolejowy opuszczający hale produkcyjne KZN „Bieżanów” jest już wyposażony w nowe rolki iglicowe. W ten sposób wyparły one masywne, skomplikowane i kosztowne produkty producentów zagranicznych, dość powszechnie stosowane dotychczas w naszym kraju. Rolki konstrukcji KZN "Bieżanów" przechodzą obecnie procedurę patentową, korzystając już tym z samym z praw ochronnych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł DB Schenker Rail Spedkol ma już 15 lat DB Schenker Rail Spedkol ma już 15 lat
Następny artykuł Pociąg Papieski wyjedzie na EURO 2012 Pociąg Papieski wyjedzie na EURO 2012