Regulacje W WB opóźnienia większe niż w Polsce

W WB opóźnienia większe niż w Polsce

30 kwietnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Punktualność pociągów w Polsce poprawiła się w ubiegłym roku o 4,74 proc. – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Nie licząc opóźnień do 5 minut, średni czas opóźnień wynosi ponad 20 minut.

W WB opóźnienia większe niż w Polsce
Fot. Arch. KOW

Wzrosła punktualność kolejowych przewozów pasażerskich. W 2011 roku wyniosła 89,83 proc., w porównaniu z rokiem poprzednim wzrost o 4,74 proc. (2010 = 85,09 proc.). Średni czas opóźnień pociągów z wyłączeniem opóźnień do 5 minut wyniósł: 20 minut 26 sekund, o blisko 3 minuty mniej niż w 2010 roku.

W 2011 roku licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili łącznie 1,478 miliona pociągów. Liczba składów, które w 2011 roku nie dotarły do stacji docelowej o czasie wyniosła 420,6 tysiąca, o 4,2 proc. mniej niż w 2010 roku. W tej liczbie 64,3 proc. (270,3 tys.) stanowiły pociągi opóźnione do 5 minut. Pociągi opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 34 proc. (143,1 tys.), od 1 do 2 godzin 1,3 proc. (5,3 tys.) oraz powyżej 2 godzin 0,45 proc. (1,9 tys.).

W 2011 roku zmalała liczba pociągów odwołanych. Na trasy nie wyruszyło 21 699 składów, o 1,3 proc. mniej niż w 2010 roku.

Do analizy wskaźnika punktualności na przybyciu przyjęto pociągi, które dotarły do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut. Wskaźnik punktualności na przybyciu jest ilorazem liczby pociągów, które dotarły do stacji docelowej o czasie (w tym opóźnionych do 5 minut) i liczby wszystkich uruchomionych przez przewoźników kolejowych.

Poziom punktualności w Polsce nie odbiega znacząco od krajów europejskich. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii w 2011 roku wyniósł około 91,6 proc. UTK zaznacza, że do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów: w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.

Do najczęstszych przyczyn opóźnień pociągów pasażerskich w Polsce należały:

  • trwające prace inwestycyjne (modernizacyjne i remontowe),
  • ograniczenia prędkości wynikające ze złego stanu infrastruktury kolejowej,
  • awarie taboru,
  • wypadki i zdarzenia na sieci infrastruktury kolejowej, w tym na przejazdach kolejowych,
  • usterki sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń przejazdowych,
  • postoje wynikające z konieczności skomunikowania połączeń z innymi opóźnionymi pociągami,
  • długi czas lokowania podróżnych np. podczas szczytów komunikacyjnych,
  • zjawiska atmosferyczne,
  • kradzieże i dewastacje infrastruktury kolejowej, w tym elementów systemów sterowania ruchem kolejowym,
  • interwencje Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Ochrony Kolei.

Szczegółowe informacje o opóźnieniach w 2011 r. dostępne są na stronie UTK.