Lubuskie zwiększa nakłady na kolej

Lubuskie zwiększa nakłady na kolej

PODZIEL SIĘ

Nakłady na kolej ponoszone przez województw lubuskie z roku na rok rosną. W 2005 r. dofinansowanie wyniosło 21 mln zł, w 2010 r. - 31 mln zł, a w 2011 r. - 37 mln zł. Samorząd województwa realizuje wiele zadań związanych z modernizacją linii kolejowych czy zakupem nowego taboru.

Fot. Dominik Skudlarski

Poniżej przedstawiamy zestawienie danych związanych z wykonywaniem i dofinansowaniem przewozów kolejowych wykonywanych przez Spółkę Przewozy Regionalne na terenie województwa lubuskiego według wykonania w latach 2005 – 2011 oraz według planu w 2012 r.

Inwestycje kolejowe dofinansowane w ramach LRPO 2007-2013, których beneficjentem są PKP Polskie Linie Kolejowe

  • modernizacja linii kolejowej nr 203 Tczew - Kostrzyn na odcinku Krzyż - Kostrzyn (od km 297,000 do km 343,453). Wartość inwestycji to 29,6 mln zł, zaś dofinansowanie z UE wynosi 14,5mln zł
  • modernizacja linii kolejowej nr 367 Zbąszynek – Gorzów Wlkp. Wartość przedsięwzięcia to 26,4mln zł, a dofinansowanie – 13 mln zł.
  • modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek - Gubin na odcinku Zbąszynek - Czerwieńsk wraz z budową łącznicy Pomorsko - Przylep omijającej stację Czerwieńsk, etap I. Wartość zadania to 72,6 mln zł, a unijne dofinansowanie – 35,7 mln zł.

Zakup autobusów szynowych w latach 2003 – 2012

Pierwszy pięcioletni program zakupu autobusów szynowych przez Województwo Lubuskie w latach 2002-2006 został uchwalony przez Sejmik Województwa Lubuskiego 2 października 2002 r. Z uwagi na możliwość pozyskania taboru w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport program został rozszerzony na okres 2002-2008.

Wszystkie pojazdy są nieodpłatnie użyczane spółce Przewozy Regionalne do realizacji przewozów na terenie naszego województwa. Ponadto w latach 2007-2010 zakupiono i przekazano w użyczenie Przewozom Regionalnym trzy kontenerowe stacje paliw o łącznej wartości ponad 111 tys. zł.

Inwestycje kolejowe planowane do realizacji w kolejnych latach:

Projekt POIiŚ 7.1-48 „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie”.

Na podstawie Porozumienia z dnia 5 października 2011r przystąpiono, wraz z województwem zachodniopomorskim i wielkopolskim, do przygotowania i realizacji projektu wspólnego zakupu taboru kolejowego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Projekt zakłada zakup 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez województwa: lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. Dla województwa lubuskiego przewiduje sie dostawę dwóch pojazdów o wartości łącznej około 49,2 mln zł. Z kalkulacji wynika, że na zakup jednego pojazdu wysokość wkładu własnego Województwa Lubuskiego wynosi 14,6mln zł, natomiast wartość dofinansowania na jeden pojazd wyniesie 10 mln zł. Kwota może ulec zmniejszeniu po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu dostawcy taboru. Obecnie konsultowane są rezultaty studium wykonalności dla tego projektu. Środki na wkład własny planowane są do pozyskania z dwóch źródeł: Rezerwa celowa budżetu państwa przeznaczona corocznie na zakupy i modernizacje taboru kolejowego oraz Fundusz Kolejowy kumulowany od roku 2013.

Projekt w ramach LRPO, Priorytet I Działanie 1.2 - „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń organizowanych przez województwo lubuskie”.

Szacunkowe maksymalne całkowite koszty realizacji projektu wynoszą 50 mln zł. Projekt zakłada zakup taboru kolejowego do realizacji zadania własnego województwa lubuskiego, którym jest organizacja publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym. Ilość taboru zostanie określona w studium wykonalności projektu. Wg rozeznania rynku za dostępną kwotę możliwy jest zakup czterech dwuczłonowych pojazdów spalinowych. Oszacowana kwota jest zależna od przyznanego dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i może ulec zmianie po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu dostawcy taboru.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Wybierz pociąg po meczu Czechy - Portugalia Wybierz pociąg po meczu Czechy - Portugalia
Następny artykuł Czescy kibice ruszają do Warszawy Czescy kibice ruszają do Warszawy