Jak jest z połączeniami na Śląsku?

Jak jest z połączeniami na Śląsku?

30 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od nowego rozkładu ruch pasażerski na liniach woj. śląskiego będzie prowadzić tylko spółka Koleje Śląskie. Marszałek Adam Matusiewicz zapowiedział, że dzięki temu liczba pociągów wzrośnie z 500 do ok. 600. Warto zobaczyć, jak obecnie wygląda oferta na typowo lokalnych trasach w regionie.

Fot. Krzysztof Kuś

Żywiec – Jeleśnia - Sucha Beskidzka
Brak oferty pociągów regionalnych. Problemem jest zły stan linii oraz przebieganie jej przez dwa województwa (śląskie i małopolskie). W rozkładzie jazdy obowiązującym od 12 grudnia 2010 do 10 grudnia 2011 ruch pociągów był zawieszony a komunikację wykonywano autobusami KKA. W obecnym rozkładzie jazdy zastępcze autobusy zlikwidowano. Trasą kursuje tylko sezonowy interREGIO „Giewont”.

Katowice – Oświęcim
Ruch odbywa się za pomocą trzech par pociągów REGIO. Linia przebiega przez dwa województwa. W poprzednim rozkładzie jazdy od 12 grudnia 2010 do 28 lutego 2011 na linii funkcjonowała KKA.

Zebrzydowice – Cieszyn
Tutaj ruch odbywa się za pomocą jednej pary pociągów REGIO kursujących od poniedziałku do soboty. Pociąg 1031 ma przyjazd do Cieszyna o godz. 7.28 a pociąg nr 1038 odjazd z Cieszyna o 14.30. Skład z obsługą stoi bezczynnie 7 godzin na stacji w Cieszynie!

Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice
4 pary pociągów REGIO w dni robocze, w weekendy jeszcze mniej. Bardzo dobry czas jazdy i prędkość handlowa (ponad 50km/h) jak na stan szlaków kolejowych na Śląsku. Część korytarza E65 prowadzącego w kierunku Czech – niestety nie odbywa się przygraniczny ruch lokalny w tym kierunku.

Rybnik – Żory
Dwie pary pociągów w dni robocze, jedna w weekendy. Oferta dla "nikogo". Mieszkaniec np. Szczejkowic chcący jechać do Rybnika pierwszy pociąg REGIO ma o godzinie 14.53 a powrotny dnia następnego o godzinie 5.00.

Wodzisław Śląski - Chałupki – Bohumin
Na odcinku krajowym Wodzisław Śląski - Chałupki 3 pociągi REGIO. W kierunku przeciwnym 4 pociągi REGIO z katastrofalnym czasem jazdy (najlepszy czas przejazdu 18 km - 42minuty) i prędkością handlową poniżej 26km/h. Na odcinku międzynarodowym jedna para pociągów REGIO - "Rumcajs" relacji Opole Główne - Bohumin - Opole Główne.

Bytom – Gliwice
1 marca zawieszono wszystkie połączenia osobowe. Brak nowych przystanków w dobrych lokalizacjach. Niezła prędkość i czas przejazdu. 

Tarnowskie Góry – Zawadzkie
Linia przebiegająca przez dwa województwa. Połączenia zawieszone od wejścia w życie tegorocznego rozkładu jazdy. Dość dobry stan techniczny i niezły czas przejazdu, jednak brak taboru o małej pojemności spowodował konieczność kursów składów zestawionych z EZT serii EN57, które były zdecydowanie za duże w stosunku do frekwencji na linii.

Częstochowa - Chorzew Siemkowice
Dwie pary pociągów relacji Częstochowa - Zduńska Wola, zły stan techniczny linii oraz niska prędkość handlowa.

Częstochowa - Lubliniec – Fosowskie
Na odcinku Lubliniec - Fosowskie ruch zawieszony. Na odcinku Częstochowa - Lubliniec dwie pary pociągów REGIO (jedna relacji Częstochowa - Wrocław), oraz kursujący raz w tygodniu pociąg przyspieszony Częstochowa - Poznań - Częstochowa. Linia ta w kierunku w kierunku od Lublińca do Częstochowy ma niezły stan techniczny i niezłe prędkości handlowe, w przeciwnym kierunku stan i prędkości są słabe. Linia ta przeznaczona jest do remontu kapitalnego związanego z uruchomieniem  połączeń Warszawa – Wrocław przez Koniecpol. Po remoncie czas jazdy Częstochowa - Opole dla pociągów regionalnym może wynosić około 90 minut.

Bielsko-Biała – Cieszyn
Ruch pociągów osobowych zawieszony od 10 stycznia 2009 roku. Zły stan techniczny linii.

Bielsko-Biała – Wadowice
Obecnie 5 par pociągów REGIO w dni robocze, w dni wolne 3 pary. Jedna para w relacji Bielsko-Biała – Kraków Główny – Bielsko-Biała.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Śląskie: wykolejenie wagonów towarowych Śląskie: wykolejenie wagonów towarowych
Następny artykuł Parowozownia w Pile doczeka się remontu Parowozownia w Pile doczeka się remontu