Kostrzyn: przeprowadzka... szybu windowego

Kostrzyn: przeprowadzka... szybu windowego

30 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na kostrzyńskim dworcu zamiast nieczynnej windy towarowej pojawić ma się winda pasażerska. Ale wcale nie w tym samym szybie. Szyb windy towarowej będzie zlikwidowany, a w jego miejscu powstaną pomieszczenia m.in. dla Przewozów Regionalnych.

Fot. Tomasz Rzeczycki

Winda pasażerska ma powstać kilka metrów dalej, jednak w tym celu trzeba będzie zburzyć stropy w jednej z dwóch wież. Czy nie prościej i taniej było zachować istniejący szyb, zamiast niszczyć jeden i tuż obok tworzyć drugi?

- Ciężko to określić, czy wyjdzie taniej, czy drożej - mówi Piotr Kryszak, rzecznik prasowy PKP SA. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu. - Trzeba będzie dokonać przekuć w stropie i zrobić wejścia w formie rękawów. Powstanie wygodniejsze wejście do windy od strony holu dworcowego.

Fakt istnienie na danym dworcu nieczynnej windy towarowej wcale nie musi być brany pod uwagę podczas prowadzenia remontu. - W ramach przeprowadzanych modernizacji dworców kolejowych budowane są windy pasażerskie, tam gdzie są potrzebne - wyjaśnia Piotr Kryszak. - Jest to już standard w przypadku modernizacji lub budowy nowych budynków dworcowych, podobnie jak np. usuwanie barier architektonicznych. Nie ma przy tym znaczenia czy na dworcu funkcjonowała dotąd winda towarowa.

Stacja PKP w Kostrzynie nad Odrą jest jednym z niewielu czynnych w Polsce stacji dwupoziomowych. W marcu 2012 r. rozpoczął się remont dworca. Wiosną zdemontowano zabytkową windę towarową, łączącą niegdyś perony górne z dolnymi. Muzeum Twierdzy Kostrzyn, posiadające w swych zbiorach m.in. eksponaty kolejowe, próbowało zainteresować windą Muzeum Kolejnictwa i Muzeum Techniki, te jednak nie wyraziły woli przyjęcia.

- Skoro te instytucje nie uznały za stosowne będzie przyjąć do swych zbiorów windy, my tym bardziej nie mielibyśmy warunków ku temu - twierdzi Ryszard Skałba, dyrektor Muzeum Twierdzy Kostrzyn.

Winda towarowa trafiła więc do złomnicy. Jedyną pamiątką po starej windzie będą zabytkowe, dwuskrzydłowe drzwi z bulajami na dolnym peronie, jeśli inwestor zgodzi się je zachować - co dopuszcza wspomniany projekt.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bus wjechał pod pociąg – 9 osób nie żyje Bus wjechał pod pociąg – 9 osób nie żyje
Następny artykuł Koniec marzeń o budynku dworca w Krynicy? Koniec marzeń o budynku dworca w Krynicy?