Między Wałczem i Ulikowem powstał nowy system łączności

Między Wałczem i Ulikowem powstał nowy system łączności

03 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na trasie Wałcz – Ulikowo został zbudowany nowy system łączności przewodowej i radiowej. Dzięki temu prowadzenie pociągów na tym odcinku stanie się bardziej bezpieczne.

Fot. PKP PLK

Nowy system zapewni bezpośrednią, ciągłą i pewną łączność  między posterunkami ruchu i pociągami oraz umożliwi wprowadzenie nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Dotychczasowy system łączności przewodowej i radiowej na odcinku Kalisz Pom. – Ulikowo był przestarzały, natomiast na nieczynnym odcinku między Wałczem i Kaliszem Pom. w ogóle nie istniał. Dla bezpiecznego  i nieograniczonego prowadzenia ruchu kolejowego niezbędne było przywrócenie łączności.

Na potrzeby łączności przewodowej między Ulikowem i Wałczem ułożono światłowód, który połączył centralki systemu łączności kolejowej (SLK) w nastawniach dysponujących w Ulikowie, Kaliszu Pomorskim i Wałczu, które współpracują z modułami w Tucznie Krajeńskim, Prostyni, Reczu Pomorskim i Tarnowie Pomorskim. Centralki wyposażone są dodatkowo w automatyczne urządzenia megafonowe. 

Na potrzeby łączności radiowej zostały zabudowane urządzenia radiowe i postawione nowe (lub zmodernizowane dotychczasowe) maszty antenowe.  System łączności radiowej będzie pracować na kanałach radiotelefonicznych sieci PKP: pociągowej i ratunkowej oraz drogowej i utrzymania. System zapewni ciągłą i dwukierunkową łączność radiową pomiędzy wszystkimi dyżurnymi ruchu  oraz z użytkownikami stacji ruchomych na pojazdach kolejowych.

Zadanie realizowane było przez firmy:  PNI Sp. z o.o., KZŁ Bydgoszcz, PYRYLANDIA Sp. z o.o. Profesjonalne Systemy Radiokomunikacyjne.

Wartość zadania – 5,34 mln zł (środki własne PKP PLK S.A.)

Trwają prace  przy budowie urządzeń zdalnego sterowania ruchem z nastawni w Kaliszu Pomorskim. Do końca sierpnia 2012 roku powstanie tu Centrum Zdalnego Prowadzenia Ruchu odpowiedzialne za organizację i kierowanie ruchem miedzy Kaliszem Pomorskim i Ulikowem,   połączone z urządzeniami komputerowymi  zabudowanymi w Prostyni, Reczu Pomorskim i Tarnowie Pomorskim .  W  Centrum można będzie monitorować bieg pociągów oraz stan urządzeń na poszczególnych posterunkach ruchu i na przejazdach kolejowych.  Przejazdy kolejowe dodatkowo będą wyposażone w kamery telewizji przemysłowej w celu rejestracji zdarzeń na przejazdach.

Realizacja zadania pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, likwidację ograniczeń prędkości i usprawnienie prowadzenia ruchu pociągów.

Zadanie realizuje konsorcjum firm: Zakład Produkcyjno-Handlowo-Usługowy „ATE” Sp. z o.o. i Scheidt&Bachmann Polska Sp. z o.o.

Wartość zadania – 16,9 mln zł (środki własne PKP PLK S.A.)