W drugim kwartale 2012 roku punktualność kolejowych przewozów pasażerskich kształtowała się na poziomie 93,28 proc. W porównaniu do pierwszego kwartału bieżącego roku to spadek o 0,8 proc.
W analizowanym okresie przewoźnicy uruchomili łącznie 383,7 tys. tras, z czego 83 tys. (21,6%) stanowiły pociągi opóźnione na przybyciu. Średni czas opóźnień, z włączeniem opóźnień do 5 minut, nieznacznie wzrósł i wyniósł 8 minut i 28 sekund. O około 33% spadła liczba pociągów opóźnionych do 5 minut. Opóźnione od 5 do 60 minut stanowiły 29,5% (24,5 tys.), od 1 do 2 godzin - 1,2% (1 tys.) oraz powyżej 2 godzin - 0,37% (311).
Poziom punktualności w Polsce kształtował się na podobnym poziomie jak np. w Wielkiej Brytanii, gdzie w czerwcu 2012 roku wyniósł około 92,9%. Do wyliczenia powyższego wskaźnika brytyjski zarządca infrastruktury Network Rail przyjmował większą tolerancję opóźnień pociągów, w tym w komunikacji regionalnej - przekraczających 5 minut, w komunikacji dalekobieżnej - 10 minut.
Przypomnijmy: w opublikowanym raporcie UTK za pierwszy kwartał 2012 r. punktualność kolejowych przewozów pasażerskich wyniosła 94,09 proc. Jest to wzrost o ponad 4 proc. względem całego 2011 roku.
Poziom punktualności przewoźników pasażerskich (opóźnienia powyżej 5 minut)
I kwartał 2012 |
II kwartał 2012 | |
ogółem | 94,09% | 93,28% |
PKP Intercity | 85,78% | 83,82% |
Przewozy Regionalne | 94,73% | 93,43% |
Koleje Mazowieckie - KM | 89,89% | 91,23% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 98,67% | 98,69% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 92,97% | 92,50% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 99,50% | 99,21% |
Koleje Dolnośląskie | 96,13% | 96,64% |
Koleje Śląskie | 94,31% | 86,99% |
Koleje Wielkopolskie | 96,91% | 97,48% |
Arriva RP | 96,85% | 96,67% |
UBB GMBH | 99,20% | 98,24% |