MRR dofinansuje zakup szynobusów dla PKM

MRR dofinansuje zakup szynobusów dla PKM

20 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wpisało na listę projektów priorytetowych POIiŚ projekt zakupu 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wnioskował o ok. 70 mln unijnego dofinansowania.

Fot. Pomorska Kolej Metropolitalna

W ten sposób został spełniony podstawowy warunek realizacji projektu. Władze Pomorskiego mają już zapewniony wkład własny w wysokości prawie 50 mln zł. Brakuje jeszcze studium wykonalności, ale to już najmniejszy problem.

- W studium wykonalności dla całego projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zawarto już ramowe wymagania dla taboru. Sądzę, że ostateczny kształt studium powinien być gotowy w listopadzie tego roku. Wówczas złożymy stosowny wniosek o dofinansowanie do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak tylko otrzymamy zgodę to będziemy gotowi do rozpisania przetargu – wyjaśnia Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Wiadomo, że tabor musi spełniać wyśrubowane parametry związane z ukształtowaniem terenu, po którym będzie biec trasa PKM. A to dlatego, że między stacjami Gdańsk Wrzeszcz i Matarnia jest 134-metrowa różnica w wysokości. Szynobusy mają być dwuczłonowe i zabierać na pokład ok. 200 osób. - Muszą mieć nie tylko mocne silniki, ale również wzmocnione hamulce – zaznacza Manikowski. - W ciągu kilku najbliższych dni podpiszemy umowę z firmą, która określi dla nas wymagania techniczne dla szynobusów.

Pojazdy będą jeździć na trasie z Wrzeszcza do Osowy oraz w kierunku Kościerzyny. - Pociągi z Wrzeszcza w kierunku Gdyni będą odjeżdżać co 15 minut. Natomiast w stronę Kościerzyny będzie kursował jeden skład na godzinę - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Produkcją 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z pewnością będą zainteresowane takie firmy, jak Newag i Pesa Bydgoszcz. Najprawdopodobniej do przetargu stanie też Bombardier Transportation Polska. Dwaj pierwsi producenci dostarczyli już dla Województwa Pomorskiego spalinowe zespoły trakcyjne, które można spotkać na kaszubskich liniach kolejowych. Jednak dla projektantów tych firm dostosowanie pojazdów do wymogów stawianych dla taboru PKM będzie nie lada wyzwaniem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł, z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Będzie się również łączyć z istniejącą linią kolejową nr 201 Gdynia -Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Obecnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.