Regulacje Vectron może jeździć po Polsce

Vectron może jeździć po Polsce

17 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa Siemensa Vectron DC może jeździć po polskich torach, zakończyła z sukcesem próby eksploatacyjne i otrzymała od Urzędu Transportu Kolejowego bezterminowe świadectwo dopuszczenia do jazdy w Polsce.

Fot. Adam Brzozowski

Po ponad roku badań i testów na polskich torach, lokomotywa Vectron DC, z nowej generacji lokomotyw Siemensa przeznaczonych dla kolei europejskich, otrzymała bezterminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji nr T/2012?0644. W Vectronie uwzględnione zostały doświadczenia z eksploatacji 1600 lokomotyw Eurosprinter i Eurorunner a także wiele innowacyjnych rozwiązań.

Pierwsza lokomotywa wjechała do Polski w celu przeprowadzenia niezbędnych prób i testów w połowie czerwca 2011. Do tego czasu Siemens AG prowadził próby i testy pojazdu na własnym torze badawczym w Wildenrath (Niemcy) oraz w Velimiu w Czechach. Od lipca przez ponad półtora miesiąca na torze badawczym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie i następnie w czasie jazd po sieci PKP PLK S.A. przeprowadzono badania konieczne do sporządzenia przez Instytut Kolejnictwa opinii niezbędnej do wydania przez Prezesa UTK (Urzędu Transportu Kolejowego) decyzji w sprawie świadectwa dopuszczenia.

Druga lokomotywa po ekspozycji na targach TRAKO dołączyła do pierwszej i dodatkowo była testowana i sprawdzana w Żmigrodzie. Po sprawdzeniu obszernej dokumentacji i wymianie dodatkowych informacji w dniu 30 listopada 2011 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał tymczasowe Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji próbnej typu pojazdu kolejowego dla lokomotywy elektrycznej X4-E-Loco-C, na szerokim forum znanego jako Vectron DC. Rozpoczął się okres eksploatacji próbnej. Wszystkie testy i próbne przejazdy zakończyły się sukcesem.

Lokomotywa Vectron DC przechodziła próby eksploatacyjne w barwach PKP Intercity, DB Schenker Rail Polska oraz ITL Polska. Maszyniści prowadzący lokomotywy w trakcie prób wyrażali się o nich pozytywnie i z entuzjazmem. Moc trakcyjna rozwijana jest znacznie efektywniej niż w przypadku innych znanych lokomotyw, również sześcioosiowych, które na tych samych trasach muszą być czasem eksploatowane ze znacznie mniejszymi obciążeniami. Chwalona jest również przestronna kabina i nieskomplikowana, intuicyjna obsługa pojazdu. Niektóre ulepszenia zasugerowane przez maszynistów zostały już zweryfikowane, są i będą uwzględniane w nowych Vectronach. Dopuszczony wariant lokomotywy - Vectron DC - ma moc maksymalną 5200 kW, przy sile rozruchu 300kN, a masa pojazdu to 80 ton. Osiąga prędkość maksymalną 160 km/h, choć może być także przystosowany do prędkości 200 km/h.

Rodzina lokomotyw Vectron to pojazdy jednosystemowe 3 kV DC o mocy 5,2 MW oraz zasilane napięciem 25 / 15 kV AC o mocy 5,2 lub 6,4 MW, a także warianty wielosystemowe o mocy 6,4 MW. Dzięki temu samym spełniają one wymagania dla ruchu transgranicznego - na przykład z Polski do Holandii przez Niemcy, albo z Polski do Republiki Czeskiej, czy też na Słowację. Lokomotywą interesują się przewoźnicy Europejscy i nie tylko. Ostatnio platforma Vectron otrzymała jako pierwsza lokomotywa w Europie certyfikat EC – TSI Highspeed. Oznacza to, że spełnia jedne z najbardziej wyśrubowanych standardów technicznych dotyczących interoperacyjności dla kolei dużych prędkości.