Kocioł i Kipa kontra średzka kolejka

Kocioł i Kipa kontra średzka kolejka

23 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Średzka Kolej Powiatowa przewiozła w minionym sezonie blisko 6 tysięcy pasażerów. Choć cieszy się popularnością wśród miłośników wąskotorówek i starych parowozów, jej przyszłość nie rysuje się w różowych barwach.

Fot. Adam Kunz

Potrzebne są pieniądze na obowiązkowy remont kotła parowozu, a ponadto nadzór budowlany zakwestionował stan torowiska przed wiaduktem. To wszystko sprawiło, że kolejce baczniej przyjrzały się lokalne władze.

Czarne chmury

- W zakończonym dopiero co sezonie odbyło się 28 przejazdów, z czego 18 to kursy planowe, z których skorzystało 5956 osób, w tym 1175 dzieci do czwartego roku życia – mówi Adam Kunz, pasjonat kolejki, autor jej strony internetowej. - Pozostałe 10 to przejazdy specjalne, zarówno zamówione jak i bezpłatne, z których skorzystało 1078 osób. W sumie możemy powiedzieć, że parowóz przejechał ponad 800 km – dodaje..

Nad pracowitą kolejkę nadciągnęły jednak czarne chmury: oto bowiem na zlecenie NIK, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego dokonał w czerwcu oględzin wiaduktu wraz z nasypem zwanym potocznie Kipą. Efekt nie napawa optymizmem: zastrzeżenia kontrolera wzbudził układ torów przy podjeżdżaniu na wspomniany wiadukt, dlatego też na zlecenie starostwa wynajęty został rzeczoznawca, który w sierpniu dokonał szczegółowej ekspertyzy torowiska.

- Dowiadujemy się z niej, że stan torowiska jest oceniony jako dostateczny, a maksymalna prędkość szlakowa musi być ograniczona do 15 km/h – informuje Adam Kunz. Rzeczoznawca zalecił również wykonanie napraw i wyeliminowanie usterek torowiska.

Kocioł bez świadectwa

Niestety, to nie koniec niedobrych wiadomości. Parowóz Px48-1756 ciągnący składy na trasie Środa Wielkopolska – Zaniemyśl na pewno nie będzie mógł otworzyć przyszłorocznego sezonu, bez dużego remontu.

W kwietniu 2013 r. kończy się świadectwo sprawności kotła parowozu, które można ewentualnie przedłużyć o kwartał. Jednak parowóz będzie wymagał już obowiązkowej naprawy głównej, a to tanie nie jest i kosztuje od 300 do 360 tys. zł.

Dodatkowo do tej kwoty należy dorzucić ewentualną wymianę skrzyni ogniowej - powinno się ją wymieniać co 18 lat lub co trzy naprawy główne.

Pomoże firma ze Środy?

Właściciel kolejki - starostwo powiatowe - musi znaleźć środki i zdecydować, czy naprawiać lokomotywę Px48-1756, czy jej młodszego brata, czyli Px48-1920 (z powodu braku ważnej rewizji kotła stoi w hangarze).

Starostwo nadal poszukuje środków na ten cel, starosta Tomasz Pawlicki nie wyklucza że rewizję kotła przeprowadzi jedna ze średzkich firm, która zaoferowała pomoc.
Byłby to pierwszy parowóz remontowany w Środzie Wlkp., za – jak zaznacza Adam Kunz - znacznie mniejszą kwotę.

Rower zamiast kolejki

Sprawy torowiska i spodziewanych remontów spowodowały, że władze gminy zaproponowały – jeszcze w czerwcu na sesji rady gminy – by linia kolejki została jeszcze bardziej ograniczona, tylko do drogi krajowej nr 11 (trasa katowicka).

Planowana budowa wiaduktu dla kolejki wąskotorowej nad przyszłą drogą S11 będzie zbyt dużym wydatkiem – zdaniem burmistrza Środy Wlkp. Wojciecha Ziętkowskiego – i zamiast niej lepiej przemianować dalszy odcinek kolejki do Zaniemyśla na ścieżkę rowerową, a ewentualny plan wiaduktu zamienić na plan wybudowania kładki rowerowej.

- Powyższe słowa wywołały burzę wśród miłośników i mieszkańców, czego efektem było zbieranie podpisów pod petycją w celu zachowania zabytkowego charakteru linii, zainicjowane przez sympatyków średzkiej ciuchci. Do tej pory zebrano ich ponad 8 tysięcy – zdradza Adam Kunz.

Sam starosta, w audycji radiowej poświęconej Średzkiej Kolei Powiatowej, wyemitowanej 6 września na antenie Radia Merkury, zapewnił, że w najbliższych latach kolejka będzie funkcjonowała.

Warto dodać, że kolejka ma swój profil na facebook’u pod adresem www.facebook.com/Sredzka.Kolej.Powiatowa - włączając kolejkę do ulubionych, każdy przyczynia się do jej promocji.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć Średzkiej Kolei Powiatowej

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Stołeczny ZTM rozpoczyna projekt INVOLVE Stołeczny ZTM rozpoczyna projekt INVOLVE
Następny artykuł Pociągi w Rosji jeżdżą już od 175 lat! Pociągi w Rosji jeżdżą już od 175 lat!