„Bomby” przechodzą do historii

„Bomby” przechodzą do historii

27 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wyprodukowane w Czechosłowacji dla PKP lokomotywy ET40 pozostaną w pamięci oraz na zdjęciach. W lokomotywowni w Tarnowskich Górach dokonuje się kasacja egzemplarzy zdjętych z inwentarza.

Fot. Michał Karkowski / www.bocznice.eu

Zdjęcia z niszczenia elektrowozów przekazał nam Michał Karkowski z serwisu bocznice.eu, który celnie zauważył, że „bomby” są niszczone w zupełnej ciszy, podczas, gdy nowe pojazdy prezentowano niedawno w świetle jupiterów na InnoTransie w Berlinie.

Zobacz galerię zdjęć dokumentujących kasację lokomotyw

Zdjęcia zostały wykonane 5 dni temu, gdy niszczona była ET40-45, a w kolejce stały ET40-20 i ET40-36.

ET40-58 na szlaku. Fot. Kuba Batorowicz

ET40  to seria 60 dwuczłonowych towarowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych dla Polskich Kolei Państwowych w latach 1975-1978 przez zakłady Škoda w Pilznie w Czechosłowacji.

Lokomotywy mogły prowadzić składy do 4000 ton. Skonstruowano je w oparciu o dwa elektrowozy typu 130, przy czym każdy człon mógł pracować jako samodzielny pojazd.

Kolejarze mówili o ET40 "bomba" lub "bombowiec". ET40 należą do Zakładu Taboru w Bydgoszczy.

W roku 1990 postanowiono jedną z lokomotyw, ET40-41, przebudować na lokomotywę EP40-41. Projekt się nie udał, elektrowóz ponownie przerobiono na serię ET40.

Z początkiem 2009 r. cała seria lokomotyw ET40 została przekazana do rezerwy długoterminowej. Wówczas PKP Cargo posiadało 45 lokomotyw tego typu. Pod koniec 2011 r. wszystkie lokomotywy poza numerami 07 i 30 skreślono z inwentarza. Aktualnie trwa ich kasacja w lokomotywowni w Tarnowskich Górach.