Regulacje Współpraca UTK i IenM ws. bezpieczeństwa

Współpraca UTK i IenM ws. bezpieczeństwa

10 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciele Urząd Transportu Kolejowego (UTK) oraz Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska Holandii (IenM), podczas spotkania w Warszawie, podpisali dwustronne Porozumienie o współpracy w obszarze bezpieczeństwa i interoperacyjności transportu kolejowego.

Fot. Piotr Cukierski

Porozumienie dotyczy w szczególności zasad postępowania obydwu instytucji w odniesieniu do zagadnień nie objętych szczegółowymi wymaganiami Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności oraz zagadnień dotyczących kompatybilności pojazdów z krajowymi sieciami. 

Wdrożenie zasad wzajemnej akceptacji stanowi ważny krok dla sektora kolejowego, ukierunkowany na uproszczenie procesu uzyskiwania dopuszczeń do eksploatacji pojazdów kolejowych w kilku krajach Unii Europejskiej. W ramach przygotowania do realizacji tego procesu, przedstawiciele Polski oraz Holandii dokonali wzajemnego porównania wymagań krajowych, mających zastosowanie w procesie dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych. Wśród obowiązujących wymagań wskazano wymagania tożsame, uznawane za równoważne dla obu krajów oraz zidentyfikowano te, których spełnienie musi być bezwzględnie niezależnie weryfikowane przez właściwe podmioty i instytucje każdego z państw, dla określenia zgodności z infrastrukturą eksploatowaną na jego terenie.

W ten sposób powstała lista sklasyfikowanych wymagań, z których ponad 40% uznano za równoważne pomiędzy obydwoma krajami i tym samym nie wymagające powtórnej weryfikacji przy uzyskiwaniu dodatkowego dopuszczania do eksploatacji w drugim państwie. Zastosowanie porozumienia w praktyce przełoży się na skrócenie czasu oraz obniżenie całościowych kosztów procesu uzyskiwania dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego.

Zakres podpisanego porozumienia dotyczy pojazdów, które dopuszczone zostały do eksploatacji w kraju jednej z umawiających się stron i dla których wymagane jest dopuszczenie w kraju drugiej z umawiających się stron oraz pojazdów nowych lub zasadniczo zmodyfikowanych, dla których konieczne jest wspólne i skoordynowane przeprowadzenie procedury dopuszczenia do eksploatacji w obydwu krajach. Porozumienie obejmuje dopuszczanie do eksploatacji lokomotyw, jednostek trakcyjnych oraz wagonów pasażerskich, w ramach systemu kolei konwencjonalnych i kolei dużych prędkości.

Wkrótce obydwie instytucje opracują i opublikują przewodnik, wyjaśniający praktyczne aspekty przeprowadzania procesu dopuszczania do eksploatacji podjazdów kolejowych z wykorzystaniem rozwiązań przewidzianych w porozumieniu.

W ramach prac tzw. Grupy Interesu Geograficznego dla północnej części Europy Środkowo-Wschodniej, działającej również na rzecz wzajemnej akceptacji, przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego uczestniczą wraz z przedstawicielami Austrii, Czech, Niemiec i Słowacji w pracach ukierunkowanych na uproszczenie procesu dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych. Zakończenie prac w tym obszarze spodziewane jest na przełomie 2012 i 2013 r

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Takie metro będzie w Monachium [zdjęcia] Takie metro będzie w Monachium [zdjęcia]
Następny artykuł Zmiana rozkładu jazdy pociągów Arrivy RP Zmiana rozkładu jazdy pociągów Arrivy RP