EURO 2012: po prostu je zrobiliśmy

EURO 2012: po prostu je zrobiliśmy

10 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mistrzostwa EURO 2012 były jednym z największych wyzwań inwestycyjnych, organizacyjnych i logistycznych w historii III RP. Teraz, gdy minęło już ponad 100 dni od zakończenia mistrzostw Europy, można spróbować podsumować zakończone zadania i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.

Fot. Adam Brzozowski

Wszyscy już zapominamy o EURO 2012, chociaż wielu oczekiwało po tej sportowej imprezie skoku cywilizacyjnego naszego kraju. O mistrzostwach i przygotowaniach do nich nie rozpisują się już media. Andrzej Bogucki, członek zarządu spółki PL.2012, uważa, że to nawet dobrze, gdyż można powiedzieć, że wszystko poszło zgodnie z planem. – My nie daliśmy rady. My to po prostu zrobiliśmy.

- Podczas mistrzostw do Polski przyjechało 650 tys. kibiców ze 110 krajów. Strefy kibiców w 5 miastach odwiedziło 3 mln osób. Przed telewizorami piłkarskie zmagania oglądało 10 razy więcej ludzi. Nasz kraj został po mistrzostwach wyróżniony przed organizatora turnieju – mówi Andrzej Bogucki.

Złote żniwa
Aby przeprowadzić mistrzostwa musieliśmy zrealizować szereg inwestycji sportowych (stadiony) i transportowych (kolej, porty lotnicze, autostrady i drogi ekspresowe). Skorzystały na nich firmy budowlane. Większość, bo niektóre do dziś narzekają na nierentowne kontrakty.

- Pięć lat temu w PL.2012 przygotowano plan 300 projektów o kluczowym znaczeniu, które oznaczały dla branży budowlanej złote żniwa. W 2007 r. był boom budowlany i zastanawialiśmy się, czy firmy budowlane będą zainteresowane inwestycjami publicznymi, skoro pracowały przy inwestycjach prywatnych. Później okazało się, że nadszedł kryzys i projekty publiczne pozwoliły firmom przetrwać trudny okres – informuje Rafał Twarowski, założyciel i członek Rady Programowej Fundacji Pro Economicus.

Kolejarze dokonali w ramach przygotowań do EURO 2012 modernizacji szeregu dworców kolejowych, nie tylko najbardziej kluczowych. Swoje oblicze zmieniły dworce w Krakowie, w Warszawie, w Gdańsku, Wrocławiu czy Poznaniu. Jest to zasługa spółki PKP S.A. Drugim podmiotem, który aktywnie włączył się do programu „Kolej na 2012” są PKP Polskie Linie Kolejowe, które wykonały lub rozpoczęły szereg „twardych” inwestycji a także przygotowały program przygotowań do mistrzostw i plany operacyjne, które pozwoliły w sposób efekty przeprowadzić operację przewozu kibiców.

- Sprawne przeprowadzenie tej operacji zawdzięczamy dużej liczbie ludzi z zaplecza technicznego i dyżurnych ruchu, którzy czuwali nad bezpieczeństwem połączeń. Dla przykładu, w obsłudze gdańskiego stadionu wzięło udział około sto pociągów wożących kibiców tylko na jeden mecz. Trzeba też wspomnieć o dużym zaangażowaniu wolontariuszy, zarówno z spółce PL.2012 oraz wśród kolejarzy – informuje Kazimierz Peryt, dyrektor projektu ds. EURO 2012 w PKP PLK.

Zobacz prezentację - Inwestycje PKP PLK na EURO 2012

W sumie PKP PLK rozpoczęły w ramach przygotowań do EURO 2012 73 zadania, które powinny przysłużyć się do poprawienia stanu 1050 km linii. Ich wartość wynosi 10,2 mld zł.

Wśród przeprowadzonych „twardych” zadań PLP PLK dokonały szeregu prac na warszawskim węźle kolejowym. Nalezą do nich m.in. modernizacja stacji Warszawa Gdańska i estetyzacja stacji Warszawa Wschodnia.

Na lotnisko pociągiem
Modernizacja warszawskiego odcinka linii nr 8 (prowadzącej ze stolicy do Radomia) była jednym z pierwszych, zrealizowanych projektów. Dzięki temu przedsięwzięciu powstały nowe stacje na szlaku prowadzącym na lotnisko Chopina.

- Pierwszy etap połączenia z lotniskiem w Warszawie to był początek 2007 roku, etap ten dotyczył modernizacji linii od Warszawy Zachodniej do Okęcia. Polegało to na wybudowaniu nowych przystanków kolejowych i rozbudowie układu torowego, co pozwoliło na rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych z pociągami podmiejskimi, co z kolei dało możliwość wprowadzenia większej liczby pociągów do portu lotniczego – opowiada Kazimierz Peryt.

Budował łącznicy do potu lotniczego budziła wiele emocji, inwestycja była opóźniona i interesowały się nią media. Aby uruchomić na czas stację lotniskową PKP PLK otrzymały duże wsparcie od spółki PL.2012 i ministerstwa transportu.

Jednym z kluczowych dla kolei momentów było utworzenie nowych par miast – gospodarzy EURO 2012. PKP PLK stanęły przed koniecznością szybkiego zmodernizowania linii z Poznania do Gdańska  W październiku 2010 r. nie było alternatywnych rozwiązań łączących oba miasta. - Podnieśliśmy rękawicę i wystąpiliśmy o przyznanie 200 mln zł na modernizację linii. W ciągu 6 miesięcy inwestycja była zakończona, podnieśliśmy prędkość pociągów z 40 do 120 km/h, skracając czas przejazdu o 2,5 h –podkreśla Kazimierz Peryt.

Odnowiona stacja
Kolejnym zakończonym zadaniem była modernizacja węzła poznańskiego. W ramach przygotowań do mistrzostw w Poznaniu powstał zupełnie nowy budynek dworca a PKP PLK kontynuują budowę zachodniej części stacji kolejowej.

Sukcesem zakończyła się modernizacja linii E 20 prowadzącej z Warszawy do Terespola. Dzięki inwestycji skrócił się do 2 godzin czas przejazdu między tymi miastami.

Następnym etapem prac była modernizacja linii E 30. Według Kazimierza Peryta, chwalebnym elementem dla zarządcy infrastruktury była modernizacja mostu w Bolesławcu, wybudowanego w 1864 r. Kolejarze wyremontowali na EURO także stację Wrocław Główny i przystanek kolejowy znajdujący się bezpośrednio przy stadionie.

- Podobna sytuacja była w Gdańsku. Dzięki dużej determinacji osób w naszej firmie, udało się w ciągu 4 miesięcy wybudować nowy przystanek przy stadionie. Praktycznie wszystkie stadiony mają dobrą komunikację kolejową – mówi Kazimierz Peryt.

Nie wiadomo jeszcze, czy mistrzostwa rozreklamowały Polskę na tyle, abyśmy mogli liczyć na powrót europejskich kibiców, ale według szacunków, pozytywne relacje światowych mediów z naszego kraju sprawiły nam darmową reklamę wartą miliard zł.

Wypowiedzi wykorzystane w artykule pochodzą z konferencji EURO 2012 – Mundial 2018 – Podsumowanie realizacji inwestycji na EURO 2012. Konferencja odbyła się 10 października na Stadionie Narodowym w Warszawie. Jej organizatorami byli Construction Club i Fundacja Pro Economicus.

Patronem honorowym konferencji było Ministerstwo Spraw Zagranicznych, które zadeklarowało się, że będzie wspomagało promocję polskich firm budowlanych i montażowych przy przygotowaniach do Mundialu w 2018 w Rosji.