Prace przy zadaszeniu Poznań City Center

Prace przy zadaszeniu Poznań City Center

14 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponad godzinę trwał montaż ostatniej, najcięższej, bo ważącej ponad 120 ton kratownicy, która jest elementem wznoszonego w ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu trzykondygnacyjnego parkingu na tysiąc aut. Kratownicę osadzono na betonowych słupach w miejscu, gdzie w przyszłości planowana jest budowa peronu Kolei Dużych Prędkości.

Fot. TriGranit

W operacji uczestniczyły trzy dźwigi, w tym jeden z największych  w Polsce, popularny „Herkules” mogący przenosić ciężary ważące nawet 500 ton. Dobra, bezwietrzna pogoda ułatwiła zadanie, choć nie lada wyzwaniem dla obsługi była konieczność przemieszczenia się „Herkulesa” o kilka metrów po specjalnym, zbudowanym z drewnianych bali podłożu, z wiszącą w powietrzu kratownicą.

W ciągu zaledwie 10 dni inwestor, węgierska spółka TriGranit Development Corporation zamontowała aż cztery takie stalowe kratownice, w których docelowo znajdą  się rampy najazdowe umożliwiające wjazd aut na kolejne kondygnacje parkingu. Bardzo skomplikowana logistycznie, wymagająca zastosowania  nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa (wyłączanie sieci trakcyjnej, wstrzymany ruch pociągów, praca w nocy) budowa stalowej konstrukcji akurat w tym miejscu była wymuszona  przejściami podziemnymi dworca kolejowego Poznań Główny na peronach I, II i III, uniemożliwiających  zastosowanie tradycyjnych fundamentów. Kratownice pełnią więc rolę mostu łączącego dwie części parkingu. Dokończenie parkingu, który składa się prawie z trzech tysięcy prefabrykowanych elementów planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Obecnie, na tyłach  niewidocznej z Mostu Dworcowego  części galerii handlowej Poznań City Center rozpoczął się montaż konstrukcji pod dach. Do końca roku Inwestor planuje zakończenie budowy  obiektu w stanie surowym otwartym,  do lutego 2013 r. budynek powinien być już w całości zadaszony.  W części nowego dworca  autobusowego PKS trwa szklenie stalowej, ażurowej konstrukcji dachu, identycznej jak na nowym dworcu PKP. Prace mają potrwać do grudnia. Lada dzień powinny rozpocząć się też prace związane z budową nowego układu drogowego wokół Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów, nowe skrzyżowanie u zbiegu ulic Towarowej, Matyi i Przemysłowej, przedłużenie ulicy Jakuba Wujka w głąb Wolnych Torów oraz prawie 2,5 km dróg wewnętrznych i dojazdowych przy dworcu PKS i centrum handlowym. Budowa dróg ruszy prawdopodobnie w grudniu.