Na linię Września – Gniezno wrócą pociągi?

Na linię Września – Gniezno wrócą pociągi?

06 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od nowego rozkładu jazdy zlikwidowany zostanie ostatni pociąg pasażerski na trasie Jarocin – Września – Gniezno. Wielkopolski Urząd Marszałkowski rozważa możliwość przywrócenia połączenia. Zmieniłby się jednak obsługujący je przewoźnik.

Fot. Kasper Fiszer

W piątek po raz ostatni wyjedzie jedyny pociąg pasażerski łączący Gniezno z Jarocinem przez Wrześnię. – Decyzja taka podjęta została z uwagi na niską frekwencję podróżnych w pociągach – tłumaczy Sebastian Mikołajczak z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Być może pociągi wrócą jednak na tę trasę już za pół roku.

Od czerwca Koleje Wielkopolskie?

Przyjęta w sierpniu tego roku przez władze województwa wielkopolskiego uchwała, dotycząca ustalenia zakresu wojewódzkich przewozów pasażerskich, przewiduje, że od czerwca przyszłego roku połączenie będzie obsługiwać spółka Koleje Wielkopolskie.

„Od sierpnia 2012r. dokonywany jest sukcesywny odbiór nowych elektrycznych zespołów
trakcyjnych, dla których jako użytkownik wskazana została w projekcie spółka Koleje Wielkopolskie, stąd też począwszy od nowego rozkładu jazdy 2012/2013 obsługiwać ona będzie (...) od dnia 1 czerwca 2013r. (...) linię Gniezno – Września – Jarocin” – czytamy w uzasadnieniu do przyjętego dokumentu.

Zamiar wznowienia kursów potwierdza Sebastian Mikołajczak z UMWW. – Samorząd województwa wielkopolskiego planuje przekazanie w przyszłości obsługi tej linii Kolejom Wielkopolskim – powiedział „Kurierowi”.

Zbierają podpisy

Tymczasem trwa zbiórka podpisów pod petycją (treść petycji) przeciwko likwidacji pociągów pasażerskich między Jarocinem a Gnieznem. W skierowanym do departamentu transportu UMWW piśmie, które opublikowano m.in. na łamach portalu petycje.pl, jego autor, Maciej Głowacki postuluje rozszerzenie oferty do trzech par kursów w dobie. Argumentuje, że na niektórych odcinkach trasy brakuje jakichkolwiek połączeń alternatywnych. Jego zdaniem frekwencja w jedynym na trasie pociągu jest nadal wysoka.

W ostatnich latach znaczenie tego 66-kilometrowego odcinka linii nr 281 Oleśnica – Chojnice systematycznie malało. W 2008 r. zlikwidowany został sezonowy pociąg pospieszny z Gdyni do Jeleniej Góry – z trasy zniknął więc ruch dalekobieżny i obsługiwały ją wyłącznie cztery pary pociągów osobowych. Trzy z nich wykreślono z rozkładu w grudniu zeszłego roku, a jedyny pozostały kurs przestał być realizowany w dni wolne od pracy.