Budują przejście kolejowe w Siemianówce

Budują przejście kolejowe w Siemianówce

17 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Budowa kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce (woj. podlaskie) przeznaczonego nabiera rozmachu. Placówka powstaje na powierzchni około 3,5 ha. 

Fot. Michał Wójcicki

Celem projektu jest dostosowanie kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce do standardów Unii Europejskiej dla jej zewnętrznych granic oraz wymogów porozumienia z Schengen. Inwestycje przyczynią się do  wzrostu bezpieczeństwa, a także uszczelnienia granicy Unii Europejskiej, poprawy funkcjonowania kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce w zakresie ruchu towarowego,  skrócenia czas odprawy celnej dla składów pociągów, poprawy warunków pracy służb granicznych.
W ramach inwestycji powstają budynki  Straży Granicznej, Służby Celnej i kontroli fitosanitarnej, a także wiaty, rampa przeładunkowa, drogi i ogrodzenia, instalacje wewnętrzne i zewnętrzne (elektryczne, sanitarne, centralnego ogrzewania).

Przejście w Siemianówce przeznaczone zostało dla ruchu  towarowego. Obecnie obiekt nie spełnia standardów w zakresie prowadzenia odpraw celnych, przeładunku pod dozorem celnym, czy zgłaszania towarów akcyzowych wprowadzanych na obszar UE. Generalna przebudowa przejścia, a właściwie jego budowa – to konieczność. Kolejowe przejście graniczne w Siemianówce odgrywa ważną rolę w handlu drewnem, towarami rolnymi, spożywczymi. Wielu przedsiębiorców zgłaszało potrzebę uruchomienia na przejściu punktu odpraw fitosanitarnych. W wybudowanym kompleksie taki punkt powstanie. Budowa infrastruktury warunkującej odprawy graniczne i fitosanitarne zakończy się w listopadzie 2013 roku.

Inwestycja  jest realizowana ze środków budżetu państwa oraz  Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Całkowita wartość projektu wynosi ogółem blisko 17, 5 mln zł. ,w tym 85 proc. do sfinansowania  z Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, a pozostałe 15 proc. ze środków krajowych i jest realizowana w I etapie budowy całego przedsięwzięcia. W bieżącym roku rozpoczęto prace II etapu finansowane ze środków Skarbu Państwa na kwotę 3,2 mln zł stanowiące kontynuację przedsięwzięcia. Wartość kosztorysowa całej inwestycji wynosi 41,6 mln zł.