Drożeją pociągi międzynarodowe

Drożeją pociągi międzynarodowe

30 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy zmieniły się ceny biletów na pociągi międzynarodowe. Najbardziej zdrożały przejazdy na najkrótszych odcinkach.

Fot. Kuba Batorowicz

Taryfa SCIC-NRT jest podstawowym cennikiem biletów na pociągi międzynarodowe z Polski do krajów Europy Środkowej i Zachodniej. Na jej podstawie wydawane są wszystkie bilety bez rezerwacji miejsca, jeśli przewoźnicy nie ustalili między sobą osobnych warunków taryfowych i nie stosuje się żadnej oferty promocyjnej. W Polsce bilety SCIC-NRT honorują zarówno Przewozy Regionalne, jak i PKP Intercity.

Drożej w przygranicznych

9 grudnia wrosły ceny wszystkich biletów SCIC-NRT.

– Nowy cennik został opracowany przez grupę roboczą Międzynarodowego Komitetu Transportowego. O wielkości opłat zdecydowali członkowie tej grupy – tłumaczy Michał Stilger z biura prasowego PR. – Przewozy Regionalne nie uczestniczą w pracach zespołu zajmującego się tworzeniem i modyfikacjami taryfy międzynarodowej – dodaje.

Najbardziej zdrożały bilety na połączenia przygraniczne – przejazdy w relacjach nie dłuższych niż 20 km zdrożały od 36 do 46%. Za bilet z Zasiek do niemieckiego Forst zapłacimy więc 4,60 euro zamiast 3,20 euro, a ze Szczecina do Grambow – 6 euro, o 1,60 euro drożej niż do tej pory. Bilety na odległości większe niż 640 km zdrożały natomiast mniej niż 5%. Za bilet z Warszawy do Bratysławy zapłacimy 37 euro w drugiej klasie (o 1 więcej niż dotychczas) albo 55,60 euro w „jedynce” (do tej pory 54 euro).

Więcej ofert specjalnych

Zarówno PKP IC, jak i PR wprowadzili kilka nowych promocji, które pozwalają podróżować taniej.
– Pasażerowie korzystający z biletów kolei czeskich „Skupinová víkendová jízdenka” (dawniej „SONE+”) i „Celodenní jízdenka” (dawniej „ČD Net”) mogą podróżować nie tylko wszystkimi pociągami PR, ale też kursującymi na trasie Jelenia Góra – Karpacz interREGIO Busami – wylicza Michał Stilger.

PKP Intercity rozszerzyło natomiast pulę tańszych biletów w ofercie SparDay – SparNight w komunikacji z Czechami. Z biletów SparDay można korzystać nie tylko, jak dotychczas, w pociągu EC „Praha”, ale także w EC „Comenius” (Warszawa – Brzecław).

Tańsze są bilety w wagonie bezpośrednim z Warszawy do Pragi kursującym w nocnym pociągu pospiesznym „Chopin” z Warszawy do Wiednia i w pociągu „Silesia” z Krakowa do Pragi. Wzrosła natomiast cena promocyjnych biletów – najtańsze na miejsce siedzące w drugiej klasie kosztują 24 euro (dotychczas 19 euro), a po wyczerpaniu ich puli – 29 euro i 34 euro. Za podróż w kuszetce zapłacimy 34-39 euro, w wagonie sypialnym – 44 do 79 euro.

Ofertę SparDay wprowadzono także w nowym pociągu EC „Varsovia” z Warszawy do Budapesztu. Przejazd w drugiej klasie będzie kosztować od 29 do 39 euro, a w pierwszej – 39 do 49 euro, zależnie od daty zakupu. Ceny wszystkich biletów promocyjnych są zryczałtowane i zawierają opłatę za rezerwację miejsca.

Będą przejściówki do Niemiec

Jeszcze w pierwszej połowie 2013 r. zmienią się zasady odprawy na przejściach polsko-niemieckich w ruchu regionalnym.
– Wiosną wprowadzimy kolejną ofertę międzynarodową: przejściówki umożliwiające tanie podróżowanie między polskimi i niemieckimi stacjami granicznymi – mówi Michał Stilger.

– Tego typu bilety obwiązują już we wszystkich pociągach regionalnych kursujących do Czech i na Białoruś. Przejrzyste warunki korzystania i niska cena sprawiły, że oferta ta cieszy się dużym zainteresowaniem wśród podróżujących do naszych wschodnich i południowych sąsiadów – dodaje.