Rada Ministrów przyjęła Strategię Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Dokument wyznacza najważniejsze kierunki działań oraz ich koordynację w długoletniej perspektywie. Wdrożenie strategii pozwoli usunąć aktualnie istniejące bariery, zoptymalizować infrastrukturę transportową i systemy przewozowe oraz doprowadzić do sprawnego zarządzania.
SRT to średniookresowy dokument planistyczny, stanowiący element systemu zarządzania krajowymi dokumentami strategicznymi. Wskazano w nim cele oraz kierunki rozwoju transportu w taki sposób, aby etapowo - do 2030 r. - możliwe było osiągnięcie celów założonych w Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju (DSRK) oraz Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju (SRK 2020).
Dokument przedstawia najważniejsze kierunki działań konieczne do podjęcia w perspektywie do 2030 r., w tym niezbędne inwestycje w infrastrukturę transportową, przekształcenie systemów zarządzania oraz wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie tej infrastruktury w ramach całego systemu transportu, również w wymiarze intermodalnym.
Podstawowym celem krajowej polityki transportowej jest integracja głównych gałęzi transportu (kolejowego, drogowego, morskiego, lotniczego i wodnego-śródlądowego), poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego przez utworzenie spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego w wymiarze krajowym i międzynarodowym.
Zasadniczym zadaniem zintegrowanego systemu transportowego jest swobodny przepływ osób i towarów w celu lepszego wykorzystania potencjału gospodarczego regionów oraz
Aby utworzyć zintegrowany system transportowy przez inwestycje w infrastrukturę i wykreować sprzyjające warunki dla sprawnego funkcjonowania rynków transportowych oraz rozwoju efektywnych systemów przewozowych należy:
- stworzyć nowoczesną i spójną sieć infrastruktury transportowej,
- poprawić sposób organizacji i zarządzania systemem transportowym,
- poprawić bezpieczeństwo użytkowników ruchu oraz przewożonych towarów,
- ograniczyć negatywny wpływ transportu na środowisko,
- zbudować racjonalny model finansowania inwestycji infrastrukturalnych.
Wyzwaniem dla Polski jest w pierwszej kolejności usunięcie zaległości w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury transportowej oraz połączenie infrastrukturalne najważniejszych ośrodków wzrostu z obszarami o niższej dynamice rozwoju i włączenie ich w sieć transportu europejskiego (TEN-T).
„Tylko spójna sieć autostrad, dróg ekspresowych i kolei o wysokim standardzie, rozwinięta sieć lotnisk, portów morskich i dróg wodnych śródlądowych oraz systemów transportu publicznego pozwoli w pełni wykorzystać potencjał polskiej gospodarki, edukacji, nauki i kultury” – czytamy w uzasadnieniu Rady Ministrów.
Strategia Rozwoju uwzględnia trendy oraz kierunki zmian wskazywanych przez UE oraz wprowadza nowe rozwiązania konieczne do wdrożenia w celu sprostania wymogom stojącym przed sektorem transportowym w I połowie XXI wieku.