ZTM chce większych dotacji na Wspólny Bilet

ZTM chce większych dotacji na Wspólny Bilet

16 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił podwarszawskim samorządom nowe propozycje dotyczące współpracy w zakresie Wspólnego Biletu. Bez ich zwiększonego udziału w finansowaniu Warszawie trudno będzie zapewnić jego dalsze funkcjonowanie.

Fot. Dominik Skudlarski

Większe zaangażowanie samorządów, których mieszkańcy korzystają ze Wspólnego Biletu jest konieczne ze względu na sytuację kryzysową, w jakiej znalazła się warszawska komunikacja miejska. Ograniczone zostały wydatki na jej funkcjonowanie. Zaś Wspólny Bilet, z którego korzystają głównie mieszkańcy gmin podwarszawskich, jest znacznym obciążeniem dla stołecznego budżetu. Władze podwarszawskich gmin pokrywają obecnie jedynie od 27 do 40 proc. jego kosztów. I to oczywiście tylko na swoim terenie.

Wzrost wysokości dofinansowania ze strony gmin wynika z dwóch czynników. Pierwszym jest wzrost stawki za pociągokilometr, jakiej oczekują Koleje Mazowieckie. To stawka, którą Warszawa płaci przewoźnikowi kolejowemu za honorowanie biletów ZTM. Ma ona mu zrekompensować zmniejszone przychody z tytułu sprzedaży własnych biletów. W ubiegłym roku, choć w rozliczeniach między ZTM a KM obowiązywała stawka 22,02 zł za pociągokilometr, w rozliczeniach między ZTM a samorządami obowiązywała stawka niższa – 19,20 zł. W tym roku KM oczekiwały, że wzrośnie ona do 24,02 zł. W wyniku negocjacji przewoźnik obniżył ją do poziomu 22,90 zł (tylko do końca czerwca bieżącego roku). W pierwszym kwartale bieżącego roku stawka w rozliczeniach z samorządami jest nadal niższa, niż stawka „kolejowa”. Wynosi ona 22,02 zł za pociągokilometr (z wyjątkiem powiatu wołomińskiego, w rozliczeniach z którym nadal obowiązuje stawka 19,20 zł).

Drugim czynnikiem jest konieczne zwiększenie poziomu dofinansowania kosztów przez poszczególne samorządy. ZTM systematycznie sygnalizował swoim partnerom z podwarszawskich gmin, że będzie dążył do wprowadzenia poziomu dopłat z ich strony do 40 proc. W obliczu kryzysu jest to konieczność.

ZTM zakłada ujednolicenie zasad w rozliczeniach ze wszystkimi samorządami. Stawka 22,90 zł została przyjęta jako podstawa do rozliczeń ze wszystkimi samorządami gminnymi oraz z samorządem powiatu wołomińskiego. W przypadku wszystkich samorządów będzie także obowiązywał 40-procentowy poziom dofinansowania do kosztów funkcjonowania Wspólnego Biletu na ich terenie.

Największa podwyżka dotknie samorząd powiatu wołomińskiego, który rozlicza się według niższej stawki oraz ponosi mniej niż 40 proc. kosztów. Miesięczna wysokość dofinansowania do Wspólnego Biletu wzrośnie bowiem z ok. 462 tys. zł do ok. 678 tys. zł. Znacznie mniej dotkliwa będzie podwyżka dla samorządów, w rozliczeniach z którymi obowiązuje stawka 22,02 zł, a które dofinansowują Wspólny Bilet na poziomie niższym, niż 40 proc. Przykładem może być Pruszków, który pokrywa (razem z Piastowem) 32 proc. kosztów. W tym przypadku wysokość miesięcznych dopłat wzrośnie z ok. 86 tys. zł do ok. 112 tys. zł. Najmniej odczują tę podwyżkę władze tych samorządów, które już pokrywają 40 proc. kosztów na swoim terenie, np. Jabłonna. Wysokość dopłat do finansowania Wspólnego Biletu wzrośnie tam z ok. 47 tys. zł do ok. 48 tys. zł.

Wszystkie samorządy mają do końca lutego czas na deklarację chęci przedłużenia współpracy w zakresie Wspólnego Biletu do końca czerwca. Potem będą prowadzone dalsze rozmowy z Kolejami Mazowieckimi dotyczące funkcjonowania Wspólnego Biletu w drugiej połowie roku.

ZTM Warszawa przypomina, że koszty funkcjonowania Wspólnego Biletu na terenie danej gminy wynikają z liczby kilometrów przejechanych przez pociągi KM pomnożonej przez stawkę za pociągokilometr.

W przypadku poszczególnych samorządów będzie to wyglądało następująco:

Pruszków i Piastów

  • Teraz – koszt roczny ok. 5,4 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 32 proc., ok. 144 tys. zł miesięcznie
  • Od 1 kwietnia br. – koszt roczny ok. 5,6 mln zł, stawka 22,90 zł, udział 40 proc., ok. 187 tys. zł miesięcznie

Sulejówek

  • Teraz – koszt roczny ok. 2,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 35 proc., ok. 62 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – koszt ok. 2,2 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 73 tys./mies.

Otwock i Józefów

  • Teraz – koszt ok. 4,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 30 proc., ok. 104 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – koszt ok. 4,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 145 tys. zł/mies.

Jabłonna

  • Teraz – koszt ok. 1,41 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 40 proc., ok. 47 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – koszt ok. 1,46 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 48 tys. zł/mies.

Legionowo

  • Teraz – koszt ok. 6,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 27 proc., ok. 137 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – koszt ok. 6,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział 40 proc., ok. 212 tys. zł/mies.

Ożarów Mazowiecki

  • Teraz – koszt ok. 5,1 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 40 proc., ok. 170 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – koszt ok. 5,3 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 177 tys. zł/mies.

Lesznowola i Piaseczno

  • Teraz – koszt ok. 4,8 mln zł, stawka 22,02 zł, udział – 40 proc., ok. 160 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – koszt ok. 5 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 167 tys. zł/mies.

Powiat wołomiński

  • Teraz – koszt ok. 17 mln zł, stawka 19,20 zł, udział – 32,5 proc., ok. 462 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – ok. 20 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 678 tys. zł/mies.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bydgoszcz: kradli wyposażenie lokomotywy Bydgoszcz: kradli wyposażenie lokomotywy
Następny artykuł Warszawa: utrudnienia na średnicy Warszawa: utrudnienia na średnicy