Bombardier ma srk dla lokalnych linii

Bombardier ma srk dla lokalnych linii

08 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Spółka Bombardier Transportation Polska i krakowska AGH opracowały technologię sterowania ruchem dla regionalnych linii kolejowych w Polsce.

Fot. Adam Brzozowski

Bombardier Transportation, producent technologii dla transportu szynowego, zakończył realizację projektu badawczo-rozwojowego, który ma zwiększyć efektywność regionalnych przewozów kolejowych. W ramach projektu pod nazwą „Innowacyjne rozwiązania sterowania ruchem i sygnalizacją dedykowane dla linii kolejowych małoobciążonych” firma we współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie opracowała nowy system SEL-1.

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą w Warszawie, przeprowadziła firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska.

Małoobciążone linie kolejowe są ważnym elementem rozwoju regionów w wielu krajach Europy. W celu jak najlepszego wykorzystania swojego potencjału gospodarczego kraje takie jak Polska poszukują nowych technologii dla kolei, które przy zachowaniu bezpieczeństwa zapewnią tańszą eksploatację i utrzymanie.

Wspólne badania obejmowały m.in. innowacyjne technologie zasilania urządzeń przytorowych oraz systemy transmisji radiowej, dzięki którym możliwe jest znaczne ograniczenie konieczności zabudowy kabli. To nowe rozwiązanie zależnościowe bazuje na komputerowym systemie zależnościowym EBI Lock 950 R4 firmy Bombardier, wykorzystując wiele wspólnych komponentów. System spełnia wszystkie wymogi linii małoobciążonych w Polsce, a także rozszerza kompetencje firmy Bombardier w zakresie technologii, do której zalicza się pierwszy na świecie system ERTMS Regional dla linii regionalnych, stanowiący zaawansowany system INTERFLO 550 z funkcją automatycznego ograniczenia prędkości pociągu, który został wprowadzony na rynek szwedzki w 2012 roku.

Sławomir Nalewajka, Prezes Zarządu Bombardier Transportation (ZWUS) Polska powiedział: - Jedną z mocnych stron firmy Bombardier jest umiejętność wykorzystywania globalnych kompetencji i wiedzy oraz znajomości lokalnych realiów do wspierania dalszego rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej. Ta nowa technologia będzie mieć podstawowe znaczenie dla wzrostu gospodarczego całego kraju i przyniesie korzyści wszystkim regionom Polski.

Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę, dodał: - Bombardier Transportation dostarcza nie tylko rozwiązania dedykowane dla głównych linii kolejowych, ale również inwestuje w rozwój linii regionalnych. Nowo opracowane rozwiązanie przyczyni się do znacznego poprawienia ekonomiki przewozów regionalnych w naszym kraju.

Projekt ten jest trzecim projektem badawczym współfinansowanym ze środków publicznych i zrealizowanym przez firmę Bombardier w Polsce. Firma prowadziła również projekt dotyczący „Przygotowanie do wdrożenia innowacyjnego systemu kierowania i sterowania ruchem kolejowym SYN-1” zakończony w 2012 roku oraz projekt pt. „Wdrożenie Systemu Diagnostyki Kolejowej” zakończony w 2008 roku.