Wszystkie ELF-y jeżdżą już w KŚ

Wszystkie ELF-y jeżdżą już w KŚ

11 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ostatnie dwa ELF-y z sześciu zamówionych przez Koleje Śląskie w bydgoskiej Pesie dotarły już do przewoźnika i od piątku rozpoczęły kursowanie w relacjach Częstochowa – Gliwice oraz Katowice – Zwardoń.

Fot. Marcin Gola

Nowe pojazdy typu 27Web zostały wyprodukowane w ramach zamówienia obejmującego dostawę sześciu 6-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowa z producentem z Bydgoszczy opiewa na 219 mln zł i zakłada trzyletnią dzierżawę pojazdów, a po tym okresie ich całkowity wykup. Choć cztery pierwsze składy miały zostać dostarczone do końca 2012 r., ze względu m.in. na stwierdzone usterki dotarły z miesięcznym opóźnieniem, za które przewoźnik naliczył ok. 5 mln zł kary. Dwa ostatnie odebrano w przewidzianym terminie, czyli do 28 lutego.

Całkowita liczba pasażerów w nowych EZT-ach wynosi 550 osób. Przedziały dla podróżnych są wyposażone w 280 miejsc siedzących, klimatyzację i elektroniczny system informacji pasażerskiej. Pociągi osiągają prędkość 100 km/h w nieco ponad 30 sekund, a ich prędkość maksymalna to 160 km/h. Przewoźnik dysponuje w sumie piętnastoma tego rodzaju pojazdami.

W sumie spółka posiada 75 pociągów, w tym dziewięć krótszych, czteroczłonowych ELF-ów, cztery FLIRT-y szwajcarskiego Stadlera, jeden sześcioczłonowy Impuls (seria 35WE) z Newagu, osiem EN57 dostarczonych przez spółkę Sigma Tabor, dziesięć zmodernizowanych EN57 z czego siedem leasingowanych m.in. od ING Lease i trzy należące do samorządu, a także dwa pociągi 14WE dzierżawione od SKM Warszawa.

Oprócz składów elektrycznych Koleje Śląskie mają do dyspozycji pojazdy spalinowe. Wśród nich są dwa zmodernizowane dwuczłonowe szynobusy SA109 z Kolzamu należące do samorządu województwa oraz jeden całkowicie nowy szynobus SA138 z Newagu. Poza tym przewoźnik leasinguje osiem jedno- i dwuczłonowych pojazdów typu DH1 i DH2 od Sigmy Tabor.

Do przewoźnika wciąż nie dotarło osiem trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych serii VT614,które miały zostać dostarczone do 3 grudnia przez Sigmę Tabor. Dostawcy cały czas są naliczane kary umowne, które opiewają już na ponad 2,5 mln zł.

W toku jest jeszcze jeden przetarg na dzierżawę ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych na okres od 1 kwietnia do 31 grudnia 2013 roku. Termin składania ofert mija 25 marca.