W Pradze dyskutowano o kolei w UE i Rosji

W Pradze dyskutowano o kolei w UE i Rosji

22 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Pradze odbyło się Euroazjatyckie Forum Kolejowe z udziałem najwyższych przedstawicieli organizacji kolejowych. Spółka KOW media&marketing była patronem tego Forum.

Fot. Rafał Wilgusiak

Tematami Euroazjatyckiego Forum Kolejowego były zagadnienia rozwoju transportu kolejowego w zakresie przewozów towarowych, infrastruktury, bezpieczeństwa. Debatowano również o integracji systemów transportowych

Wśród zaproszonych na Forum gości byli m.in. Władimir Jakunin, prezes Kolei Rosyjskich oraz przewodniczący Międzynarodowej Unii Kolejowej (UIC), Philippe Citroën, dyrektor generalny Zrzeszenia Europejskiego Przemysłu Kolejowego (UNIFE) oraz Libor Lochman, dyrektor wykonawczy Zrzeszenia Europejskich Firm Kolejowych i Zarządców Infrastruktury (CER). Moderatorem forum był prof. Petr Moos, prorektor Politechniki Praskiej (ČVUT).

W forum wzięli udział specjaliści z ponad 21 państw. Żywo dyskutowali przy okrągłym stole. Omawiali rolę Kolei Rosyjskich w rozwijaniu korytarzy kolejowych łączących Europę z Azją. Prezes spółki Władimir Jakunin zaprezentował partnerom możliwości Kolei Transsyberyjskiej oraz potencjał RŻD jako całości – organizacji obsługującej magistrale północ-południe i wschód-zachód.

- Dlaczego mówimy o magistralach transportowych? – pytał prezes Jakunin. – Ponieważ w obecnych czasach jest ona nie tylko przestrzenią, po której poprowadzono linię kolejową. Dziś należy ją traktować jako zintegrowany system transportowy łączący różne rodzaje transportu pozwalający na szybkie i bezproblemowe wykonywanie przewozów i dostaw towarów – mówił prezes.

Zagraniczni uczestnicy dzielili się także swoimi doświadczeniami oraz problemami. Okazało się, że w różnych krajach są one podobne. Jednym z najpilniejszych problemów jest silna potrzeba rozwijania infrastruktury. W dyskusji na Forum pojawiały się głosy, że Unia Europejska w ciągu najbliższych siedmiu latach udzieli na ten cel dotacji, ale tylko na poziomie 10 proc. rzeczywistego zapotrzebowania.

– Jeżeli chcemy zwiększyć liczbę podróżnych i rozwijać przewozy towarowe koleją, to musimy mieć rozwiniętą infrastrukturę o najwyższej jakości – mówił dyrektor wykonawczy CER Libor Lochman. Jest to podstawowy warunek. W przeciwnym wypadku możemy zapomnieć o podwyższaniu liczb pasażerów i ilości przewożonych towarów. Jest to przesłanie, z którym trzeba zwracać się do polityków na poziomie europejskim. Trzeba podkreślić, że Komisja Europejska słucha tych sygnałów i popiera zwiększenie inwestycji w infrastrukturę kolejową – powiedział dyrektor.

Euroazjatyckie Forum Kolejowe odbyło się 12 marca 2013 r. Zostało zorganizowane przy okazji czwartej edycji międzynarodowej konferencji International Rail Freight Conference (IRFC 2013), która miała miejsce od razu po Forum w dniach 13-15 marca 2013. Forum i konferencję organizowała firma JERID, członek OLTIS Group.