Czarne skrzynki w pociągach SKM Warszawa

Czarne skrzynki w pociągach SKM Warszawa

28 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Czarne skrzynki są podstawowym narzędziem do zbierania analitycznego materiału dotyczącego pracy maszynisty i funkcjonowania pociągu. Także w Szybkiej Kolei Miejskiej.

Fot. Dominik Skudlarski

Nie tylko samoloty posiadają dzisiaj tzw. czarne skrzynki, czyli nic innego jak systemy rejestracji głównych parametrów jazdy. Są one już  standardowo instalowane  w samolotach, pociągach, samochodach ciężarowych  i autobusach. Przykładowo specjalnie przystosowana wersja SSQAR pracuje w wagonach warszawskiego metra. Mają  je także pojazdy Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.

Wbrew nazwie czarna skrzynka jest najczęściej malowana na jaskrawy kolor.  Jej zadaniem jest odnotowywanie bieżących parametrów podczas eksploatacji pojazdu  takich jak chociażby prędkość jazdy pociągu. System  rejestruje ponadto dane o położeniu geograficznym pociągu oraz zapewnia identyfikację numeru pojazdu oraz identyfikację maszynisty. Co ważne , czarna skrzynka posiada funkcje samokontroli, wykrywania błędów i uszkodzeń.

Rejestrator zapisuje między innymi użycie przycisku samoczynnego hamowania pociągu (SHP) oraz czuwaka aktywnego.To one wymuszają niejako na maszyniście potwierdzenie jego świadomości i czujności. Przy torach zamontowane są elektromagnesy, w momencie przejechania nad nim uaktywnia się system SHP i wówczas w kabinie maszynisty włącza się buczek. I trzeba go wyłączyć. Inaczej pociąg  wdraża automatyczne nagłe hamowanie. Podobnie działa czuwak aktywny – w określonych odstępach czasu się włącza i należy go deaktywować.

Po co są potrzebne „czarne skrzynki” ? Ich podstawowym zadaniem jest zbieranie materiału do analizy zdarzeń wynikających z pracy maszynisty i funkcjonowania pociągu  oraz wspomaganie wykrywania i określania przyczyn awarii. System ma automatyczną synchronizację daty i czasu rzeczywistego zapewniającą błąd nie większy niż …1 sekunda na tydzień, z uwzględnieniem zmiany czasu na letni i zimowy.