Porozumienie ws. inicjatywy badawczej dla kolei

Porozumienie ws. inicjatywy badawczej dla kolei

22 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego podpisało z Instytutem Kolejnictwa  oraz Europejskim Zrzeszeniem Przemysłu Kolejowego (UNIFE) porozumienie ws. roli polskich podmiotów  w przygotowywaniu wspólnego programu badawczego Shift2Rail.

Fot. SIRTS

Shift2Rail jest pierwszą wspólną inicjatywą technologiczną europejskiej branży kolejowej mającej na celu dostarczyć ukierunkowane badania oraz rozwiązania wskazane przez sektor kolejowy.

Strony porozumienia wspólnie uważają, że kolej ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju oraz pokonania rosnących zmian klimatycznych na Świecie. Jednocześnie kolej jest strategicznym sektorem przemysłu, w którym Europa jest nadal liderem zaopatrując ponad 50 proc. światowego rynku. Skoordynowane inwestycje w badania i innowacje w tym sektorze są z jednej strony warunkiem koniecznym dla osiągnięcia ambitnych unijnych celów ochrony środowiska, a z drugiej strony niezbędne dla utrzymywania i umacniania konkurencyjności Europejskiego przemysłu na światowym rynku oraz zachowania i tworzenia wysokokwalifikowanych miejsc pracy w transporcie kolejowym. Istotnym partnerem korporacji, instytutów i uczelni wyższych w obszarze badań i innowacyjności w transporcie kolejowym w Europie muszą być małe i średnie przedsiębiorstwa. Czas na jasny sygnał, że w ramach Horyzontu 2020 w ósmym programie ramowym UE prowadzone będą szeroko zakrojone i dobrze skoordynowane prace badawcze, rozwojowe i innowacyjne dostosowujące transport kolejowy do wyzwań dwudziestego pierwszego wieku.

- Wspólna inicjatywa technologiczna Shift2Rail jest ambitnym i spójnym programem, który umożliwi nie tylko utrzymanie, ale nawet wzrost zasięgu oddziaływania europejskich podmiotów gospodarczych oraz instytutów naukowych na transport kolejowy na świecie dzięki wspólnej długo-okresowej współpracy badawczo-rozwojowej zorientowanej na utworzenie jeszcze bardziej ekologicznego i jeszcze bardziej wydajnego systemu kolejowego – mówi Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa.

Program będzie finansowany częściowo ze środków sektora prywatnego, a częściowo z funduszy Unii Europejskiej w ramach Horyzontu 2020, pod warunkiem złożenia przez Komisję Europejską oficjalnego projektu do Rady Regulacyjnej wdrażającego ten program i pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Parlamentu Europejskiego i Europejskiej Rady Ministrów do spraw badań.

W założeniach program ma zostać uruchomiony w 2014 r. - Inicjatywa Shift2Rail została wstępnie przygotowana przez 14 największych europejskich firm kolejowych, które podpisały memorandum z UNIFE, zobowiązując się  do długoterminowych inwestycji w badania i rozwój technologii kolejowych. Podpisując memorandum SIRTS i IK uznały przestarzałą infrastrukturę kolejową za problem europejski. Obie instytucje będą odgrywać kluczową rolę w rozpowszechnianiu w Polsce informacji dotyczących realizacji poszczególnych faz projektu Shift2Rail. Już w fazie przygotowawczej konieczne jest, aby cały Polski przemysł aktywnie wspierał wspólną inicjatywę badawczą. W tym celu organizowane będą dedykowane spotkania z udziałem wszystkich zainteresowanych - dodaje Janusz Kućmin, prezes zarządu SIRTS.