Prawdopodobnie jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa najnowocześniejszej myjni taboru kolejowego w naszym kraju. Powstanie w Sekcji Napraw i Utrzymania Taboru Kolei Mazowieckich w Tłuszczu.
Koleje Mazowieckie mają już projekt myjni. Teraz przygotowywany jest przetarg na wykonawcę obiektu.
Obecnie tabor KM jest myty jedynie w okresie od wiosny do jesieni. Zimą elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne przewoźnika nie mogą być myte. Ale to się zmieni.
- Nowa myjnia będzie całoroczna. Dwukondygnacyjna hala będzie miała długość 126 metrów, czyli większą niż nasza lokomotywownia. Myjnia pozwoli na mycie taboru niezależnie od zewnętrznych warunków atmosferycznych – informuje Tomasz Oleksiak, naczelnik Sekcji Napraw i Utrzymania Taboru w Tłuszczu.
Wizualizacja nowej myjni. (Fot. Adam Brzozowski)
W zaprojektowanej myjni pojazdy będą odladzane, myte i suszone. Będzie w niej wykonywane pełne obrządzanie składów, w tym odfekalnianie toalet z systemem zamkniętym.
Myjnia będzie obsługiwała tabor sekcji KM w Tłuszczu oraz należący do sekcji warszawskich przewoźnika (z Ochoty i Olszynki Grochowskiej).
Koszt inwestycji będzie znany dopiero po rozstrzygnięciu przetargu na prace budowlane. Tomasz Oleksiak uważa, że prace mogą ruszyć jeszcze w tym roku. I nie powinny potrwać długo – obiekt zacznie obsługiwać pociągi KM prawdopodobnie w przyszłym roku.
W nowej hali może znaleźć pracę nawet 40 osób.
Obecnie na terenie sekcji w Tłuszczu funkcjonuje myjnia „letnia”, obsługiwana przez pracowników sekcji warszawskiej KM. Projektowana myjnia powstanie na jej miejscu.
Tak dziś odbywa się mycie taboru w Tłuszczu.
Odkąd Koleje Mazowieckie przejęły dawną lokomotywownię w Tłuszczu, stan obiektu znacząco się poprawił. Pracownicy sekcji sami remontują halę napraw taboru oraz biura i pomieszczenia socjalne. Zabudowania sekcji nie odbiegają standardami zapleczom innych przewoźników.
Z sekcji utrzymania taboru w Tłuszczu każdego dnia roboczego wyjeżdża w trasy 106 pociągów. Pod względem liczy uruchamianego taboru sekcja ta ustępuje tylko sekcji na Olszynce Grochowskiej. Z Tłuszcza pociągi KM wyruszają m.in. na trasy do Warszawy Zachodniej, do Góry Kalwarii, do Grodziska Mazowieckiego, do Czeremchy oraz przez Sierpc do Kutna (autobus szynowy), z Warszawy Wileńskiej do Małkini.
Sekcja Napraw i Utrzymania Taboru wykonuje przeglądy trzech poziomów utrzymania. Poza nimi wykonuje przeglądy sezonowe. Wszystkie naprawy bieżące pracownicy sekcji wykonują samodzielnie.
Nie licząc pracowników myjni, w sekcji zatrudnionych jest ok. 270 osób. Część osób będzie odchodziło na emerytury, dlatego Koleje Mazowieckie rozpoczynają współpracę z Zespołem Szkół im. K.K. Baczyńskiego w Tłuszczu, którego uczniowie będą przechodzili w lokomotywowni praktyki i warsztaty, a później będą mieli szansę znaleźć zatrudnienie.