UTK: PLK naruszyły przepisy bezpieczeństwa na linii 274

UTK: PLK naruszyły przepisy bezpieczeństwa na linii 274

13 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Według Urzędu Transportu Kolejowego PKP Polskie Linie Kolejowe naruszyły przepisy bezpieczeństwa ruchu kolejowego na linii nr 274 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec.

Fot. Dominik Skudlarski

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe w zakresie przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania. Podczas kontroli stwierdzono naruszenie przepisów polegające między innymi na niepodejmowaniu działań naprawczych przez zarządcę, których celem powinna być odbudowa i odpowiedni poziom utrzymania elementów infrastruktury kolejowej, zapewniający bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na linii nr 274, w tym na stacjach Wałbrzych Miasto, Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Wschód, Boguszów Gorce, Boguszów Gorce Zachód, Sędzisław.

Kontrola potwierdziła również, że prowadzone przez zarządcę infrastruktury działania w tym zakresie, były niedostateczne i niedostosowane do rzeczywistych potrzeb, co w sposób bezpośredni wpływało na spadek poziomu bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego na wskazanej linii kolejowej. Na podstawie analizy protokołów przeglądów diagnostycznych, stwierdzono, że od kilkunastu lat stan techniczny urządzeń sterowania ruchem kolejowym ulega systematycznemu pogorszeniu. W przypadkach kradzieży lub dewastacji elementów infrastruktury, zarządca nie podejmował właściwych działań naprawczych, w celu doprowadzenia infrastruktury kolejowej do stanu zapewniającego odpowiedni poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał zarządcy infrastruktury usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych, zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów na linii kolejowej nr 274. Ze względu na znaczny zakres prac modernizacyjnych, wyznaczył termin realizacji działań naprawczych przez PKP Polskie Linie Kolejowe do 31 lipca 2013 roku.

Jednocześnie do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, wprowadził ograniczenia eksploatacyjne zapewniające bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego na linii.

Decyzji wydanej 9 maja 2013 r. w całości nadano rygor natychmiastowej wykonalności.

Komentarz PKP PLK do zarzutów UTK:

"Kursowanie pociągów na linii 274, Wrocław Wałbrzych – Jelenia Góra odbywa się zgodnie z wszelkimi zasadami bezpieczeństwa, nie ma zagrożenia dla pasażerów. Od kilku lat poprawia się tam stan torów, przejazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i peronów.
Od 2012 roku trwa już usuwanie nieprawidłowości wskazanych przez UTK w decyzji wydanej kilka dni temu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą inwestycje w ramach której montowane są m.in. nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym na odcinku Wałbrzych Miasto – Sędzisław tzw. blokada liniowa i stacyjna, które wyeliminują korzystanie z sygnałów zastępczych. Koszt tego przedsięwzięcia to ponad 21 mln zł.

Wprowadzenie SZ wynikało z ciągłych dewastacji i kradzieży urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Sukcesywnie w ramach posiadanych środków problemy są eliminowane. Montowane obecnie nowoczesne urządzenia są bardziej odporne na dewastacje. W porównaniu z poprzednimi o około 90% maleje ilość elementów narażonych na kradzieże, kable są lepiej zabezpieczone i urządzenia ulokowane na strzeżonych nastawniach.

Od kilku lat stan linii 274 sukcesywnie się poprawia. Na zmianę stanu linii PLK przeznaczyły już około 300 mln zł ze środków własnych, budżetu państwa i funduszu kolejowego. Do 2016 r. planowane są jeszcze prace za około 200 mln. Zmodernizowano i wyremontowano kilkadziesiąt kilometrów torów, kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych otrzymało nowe urządzenia sygnalizacji oraz nową nawierzchnię zmienił się też standard niektórych peronów.

Bezpośrednim efektem działań PKP Polskich Linii Kolejowych jest skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do Jeleniej Góry o około godziny, z 3.30 min do 2.32 min Po zakończeniu kolejnych prac czas przejazdu skróci się o kolejne minuty."