Będzie nowa baza PKP IC w Gdyni?

Będzie nowa baza PKP IC w Gdyni?

22 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Radio Gdańsk poinformowało, że pracownicy zakładu naprawczego PKP Cargo w Gdyni Grabówku obawiają się utraty pracy przez... pociągi Pendolino, które zajmą halę zakładu. Okazuje się, że decyzja o obecności pojazdów pasażerskich w hali jeszcze nie zapadła, a przewoźnik towarowy nie zamierza redukować załogi.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Z informacji Radia Gdańsk wynika, że część hali należącej do PKP Cargo chce przejąć PKP Intercity. Chodzi o stworzenie zaplecza dla składów zespołowych Pendolino. Pracownicy zakładu (mniej niż 100 osób) obawiają się utraty pracy w chwili, gdy przewoźnik pasażerski przejmie halę. W sprawie pracowników interweniował w Gdyni poseł Leszek Miller, który zapewnił robotników, że ujmie się za nimi w resorcie transportu.

Jedna hala, dwóch przewoźników

Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo, w rozmowie z „Kurierem Kolejowym”, zaprzeczył, jakoby spółka porozumiała się PKP Intercity, w sprawie przyszłości gdańskiej hali. - Nie doszło jeszcze do rozmów na temat ewentualnego użytkowania hali. Nie ma też mowy o zwolnieniach pracowników – mówi Przybylski. – W związku z obsługą transportową portów morskich utrzymanie taboru w Gdyni ma i nadal będzie miało dla nas duże znaczenie – dodaje.

PKP Intercity potwierdza zainteresowanie halą PKP Cargo, a dokładnie połową obiektu. Aktualnie spółka serwisuje swój tabor na północy kraju w dwóch lokalizacjach: Gdyni Grabówku (lokomotywy) i Gdyni Leszczynki (wagony).

- W związku z rozbudową parku taborowego (m.in. włączeniem do eksploatacji od grudnia 2014 r. składów zespołowych) zwróciliśmy się do przewoźnika towarowego o udostępnienie nam połowy hali napraw wagonów towarowych znajdującej się przy naszej stacji Gdynia Grabówek. Dziś hala wykorzystywana jest w 50 proc. jej możliwości, co naszym zdaniem pozwala wykonywać tam obsługę techniczną również naszych składów. Nie zapadły jednak w związku z tym wiążące decyzje – informuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Będzie więcej taboru

Składy zespołowe (Pendolino) będą serwisowane w dedykowanym im warszawskim Centrum Serwisowym, które jest w budowie. Będzie to najnowocześniejsza placówka tego typu w kraju. W pozostałych lokalizacjach pociągi będą obsługiwane na funkcjonujących stacjach postojowych PKP Intercity. Poza Gdynią, przewoźnik nie planuje tworzenia kolejnych punktów utrzymania taboru.

Beata Czemerajda dodaje, że nowy obiekt w Gdyni będzie wykorzystywany nie tylko do obsługi składów zespołowych, ale też elektrycznych zespołów trakcyjnych (aktualnie trwa przetarg na ich dostawę) oraz nowych i zmodernizowanych wagonów.

Składy zespołowe Pendolino będą systematycznie docierały do PKP Intercity z Włoch od sierpnia tego roku. Przez pierwszy rok pracownicy przewoźnika będą uczyli się je obsługiwać. Pojazdy Alstomu zaczną wozić pasażerów dopiero od rozkładu 2014-2015.