Ponad 14,4 mld euro osiągnęły polsko-czeskie obroty handlowe w 2012 r. Polska jest dla Czech ważnym partnerem handlowym ze względu na korytarze transportowe łączące naszych południowych sąsiadów z portami morskimi.
- Około 70 proc. handlu światowego jest realizowane drogami morskimi – powiedział Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu z kancelarii Prezydenta RP. Dlatego też kwestia korytarzy transportowych jest tak ważna dla Czech – dodaje.
O wspólnym rozwoju dróg transportowych rozmawiano podczas forum czesko-polskich stosunków gospodarczych. Podczas debaty stwierdzono, że poprawa stanu infrastruktury w Polsce jest istotna nie tylko z naszego punktu widzenia, ale także jest ważna dla czeskiej gospodarki. Jak podkreślił Jarosław Siergiej, prezes zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ładunki o masie 1,26 mln ton są rocznie eksportowane z Czech via port w Szczecinie. Natomiast cały eksport Czech, który odbywa się drogą morską to 4 mln ton. Jest zatem o co powalczyć.
- Dla nas naturalnym polem jest jednak Hamburg, z którym mamy historyczne uwarunkowane lepsze połączenie – powiedział prezes Izby Gospodarczej Republiki Czeskiej Petr Kužel. – Szczecin jest ważnym portem, ale tylko dla tych czeskich przedsiębiorców, którzy są w miarę blisko i przewożą swoje produkty drogami, a nie koleją – dodaje.
Dwie drogi łączące Polskę z Czechami są szczególnie istotne z punktu widzenia gospodarki obu państw. Jedna, to zapowiadane już od jakiegoś czasu połączenie wodne Odry, Łaby i Wełtawy. Druga to usprawnienie trasy kolejowej między Katowicami a Ostrawą. – Jej stan jest dla istotnym hamulcem połączeń stolic obu państw oraz regionów Górnego Śląska z Czechami – mówi Petr Žaluda, prezes zarządu Českých Drah. – Mam jednak obiecane, że w kolejnej transzy funduszy europejskich do 2020 r. linia ta zostanie zmodernizowana. Jeśli stan korytarzy kolejowych północ-południe nie poprawi się towary zostaną masowo być przewożone transportem drogowym – dodaje.
Forum „Współczesność i rozwojowe trendy czesko-polskich stosunków gospodarczych” odbyło się 24 maja 2013 r. w siedzibie Ministerstwa Gospodarki w Warszawie.