Transport miejski II linia metra - zakres prac

II linia metra - zakres prac

26 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przedstawiamy informacje o pracach przy budowie centralnego odcinka II linii metra, które realizowane będą w najbliższym okresie.

Fot. Adam Brzozowski

POŁĄCZENIE TOROWE LINII I Z LINIĄ II

Przebudowa układu torowego w rejonie stacji Centrum (tunel B14 I linii):

1. Demontaż dwóch istniejących rozjazdów
2. Demontaż części torowiska
3. Montaż dwóch rozjazdów i jednej zwrotnicy
4. Budowa układu torowego z trzecią szyną
5. Przebudowa układu odwodnieniowego
6. Przebudowa sieci kanalizacyjnej i oświetlenia
7. Zmiana geometrii peronu pasażerskiego oraz służbowego przy torze nr 1
8. Wykonanie systemów sterowania ruchem pociągów I i II linii

Sposób połączenia
- stan bez przebudowy : konieczność trzykrotnego zawracania pociągu na I linii metra w celu wjazdu i wyjazdu na/z II linii, konieczność jazdy pociągów w kierunku kolizyjnym, co powoduje za każdym razem zatrzymanie ruchu na I linii na jej centralnym odcinku i tym samym przerwanie płynności ruchu.

Sposób połączenia
– stan po przebudowie: bezkolizyjne przejazd pociągów między I a II linią, w relacji płd-zach. Oraz zach.- płd, z uniknięciem wielokrotnego zawracania i blokowania ruchu na I linii, a tym samym utrzymanie płynności ruchu.

POŁĄCZENIE DLA PASAŻERÓW POMIĘDZY I A II LINIĄ

Budowa łącznika pomiędzy st. Świętokrzyska (I linia) a st. Świętokrzyska (II linia)
- zakres prac do wykonania:
1. Przejście tunelowe pod wschodnim tunelem I linii, realizowane metodą górniczą,
łączące wybudowaną między tunelami klatkę schodową z peronem stacji II linii
2. Budowa hali odpraw nowej stacji Świętokrzyska, usytuowanej nad tunelami I linii
metra, wymagającej odkrycia tuneli I linii, w tym:

a. Zdjęcie nadkładu nad peronami I linii metra
b. Wykonanie płyty dennej
c. Wykonanie ścian i pionowych elementów konstrukcyjnych
d. Wykonanie stropu zewnętrznego

3. Wykonanie wyjść z hali odpraw pod ulicami Świętokrzyską i Marszałkowską
4. Wejście łączące wybudowaną między tunelami klatkę schodową z peronem stacji I linii A14 Świętokrzyska z przebiciem ściany szczelinowej i bezpośrednim wejściem na peron.

Uzyskany efekt: pasażerowie będą mogli przechodzić pomiędzy liniami bez wychodzenia na poziom terenu.

PRZEJŚCIE TARCZY DRĄŻĄCEJ ANNA POD TUNELAMI I LINII METRA

W nocy z 29 na 30 maja rozpocznie się drążenie tunelu metra pod istniejącymi tunelami I linii metra. Tarcza ANNA przebijać się będzie z wentylatorni V11 do wschodniego korpusu stacji  C11 (Świętokrzyska).  Ze względów bezpieczeństwa, w tym czasie wyłączone muszą być z ruchu dwie stacje I linii metra – stacja Centrum i stacja Świętokrzyska. Zakładamy, że cała operacja zakończy się 2 czerwca.

Pierwsza z tarcz drążących – tarcza Maria, wykonała tunel pod I linią metra w nocy z 13 na 14 maja, przebijając się przez wzmocniony grunt oraz 15 metrowy korek betonowy (tzw. fałszywy tunel) znajdujący się w korpusie stacji.

DRĄŻENIE TUNELU II LINII METRA NA PRADZE:

Na początku czerwca planowane jest drążenie tunelu II linii ze stacji C15 (Dworzec Wileński) w kierunku stacji C14 (Stadion Narodowy). W tym czasie tarcza ELISABETTA przejdzie pod budynkami, znajdującymi się przy ul. Targowej i ul. Zamoyskiego. Budynki te znajdują się
pod stałym monitoringiem drgań, nadzorowanym przez Wykonawcę budowy centralnego odcinka II linii metra.

Operacja przejścia tarczy pod budynkami przy ul. Targowej i ul. Zamoyskiego będzie już drugim tego typu przedsięwzięciem w tym rejonie. Wcześniej identyczny tunel pod budynkami wydrążyła na przełomie kwietnia i maja tarcza KRYSTYNA. Praca KRYSTYNY nie miała wpływu na budynki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowa malatura tramwajów w Krakowie Nowa malatura tramwajów w Krakowie
Następny artykuł Dzień Matki w pociągu retro Dzień Matki w pociągu retro