Technologiczny przełom na polskich torach

Technologiczny przełom na polskich torach

14 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Centralna Magistrala Kolejowa będzie pierwszą linią w Polsce wyposażoną w europejski system sterowania pociągami - ETCS. Nowoczesny system sygnalizacji pozwoli na szybszą jazdę pociągów i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Pociągi na tym szlaku przyspieszą do 200 km/h, a podróż z Warszawy do Krakowa czy Katowic będzie trwała niewiele ponad 2 godziny.

Fot. Thales

System ETCS jest już gotowy i kończą się prace na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) między  Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem. Jak informuje odpowiedzialny za projekt dyrektor Wiktor Olszewski, prowadzone obecnie prace związane są przede wszystkim z uzyskaniem niezbędnych dokumentów i certyfikatów, by z ETCS mogli korzystać wszyscy przewoźnicy kolejowi, dysponujący odpowiednio wyposażonymi lokomotywami. 

Pierwsze pociągi, które skorzystają z nowego systemu będą należały do PKP Intercity. Przewoźnik prowadzi prace związane z montażem urządzeń pokładowych ETCS na swoich najnowszych lokomotywach. Natomiast nowe składy zespołowe kategorii EIC Premium, przeznaczone głównie na trasę Gdynia - Warszawa - Katowice/Kraków, będą fabrycznie wyposażone w takie urządzenia.

ETCS jest jednym z najnowocześniejszych kolejowych systemów Kontroli Bezpiecznej Jazdy Pociągu. Opiera się na tzw. sygnalizacji kabinowej, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej, nie jak dotąd – tylko na semaforach, ale i na pulpicie w kabinie maszynisty. Urządzenia przytorowe, jak np. semafory, komunikują się z lokomotywą za pomocą tzw. balis – urządzeń, w formie żółtych skrzynek, zamontowanych na torach i generują informacje dotyczące m.in. maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. System kontroluje reakcję maszynisty na nadawane komunikaty. W przypadku zignorowania sygnału "stój" przez maszynistę, pociąg zostanie wyhamowany automatycznie.

System jest instalowany między innymi dlatego, że przy prędkościach wyższych niż 160 km/h maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie.

„Projekt i zabudowa systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej E65, CMK, Grodzisk Mazowiecki-Zawiercie” są współfinansowane w 50 proc. przez Unię Europejską w ramach Funduszu TEN-T.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Przewozy Regionalne: nowa generacja biletów Przewozy Regionalne: nowa generacja biletów
Następny artykuł Kolej na Beskidy – wakacyjna akcja KŚ Kolej na Beskidy – wakacyjna akcja KŚ