Instytut Kolejnictwa z nowym laboratorium

Instytut Kolejnictwa z nowym laboratorium

19 czerwca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Instytut Kolejnictwa zaprezentował nowe wyposażenie laboratorium do badań ogniowych, w którym będzie badana m.in. zgodność materiałów służących do produkcji taboru kolejowego z wymogami normy europejskiej EN 45545.

Fot. Rafał Wilgusiak

Odbywająca się dziś w Instytucie międzynarodowa konferencja pt. „Nowoczesne kierunki ochrony przeciwpożarowej taboru szynowego” była okazją do zaprezentowania nowej aparatury do badania właściwości palno-dymowych zgodnych z normą EN 45545 obowiązującą w całej Unii Europejskiej.

Prekursor ochrony przeciwpożarowej
Instytut to nie tylko jedyna tego rodzaju jednostka naukowo-badawcza w Polsce, ale również prekursor działań na rzecz ochrony przeciwpożarowej w transporcie szynowym. Posiada największe w kraju doświadczenie w tej dziedzinie.

- To jest laboratorium jakiego nikt w Polsce nie ma - powiedział podczas uroczystości otwarcia nowego laboratorium Andrzej Massel, wiceminister transportu ds. kolejnictwa. Podkreślił też, że dzięki nowemu wyposażeniu polscy producenci elementów kolejowych nie będą musieli korzystać z placówek zagranicznych badających zgodność z normą EN 45545, gdyż w kraju mają już do dyspozycji kompetentnych partnerów.

- Nowoczesny tabor składa się z ogromnej liczby materiałów, które wymagają badań ogniowych w celu określenia ich zgodności z normami europejskimi. Cieszę się, że laboratorium będzie takie badania wykonywać, gdyż w ten sposób wzrasta pozycja Instytutu jako wiodącego ośrodka badań kolejowych w Polsce – zaznaczył wiceminister Massel.

Do 2010 roku, w zakresie ochrony przed ogniem w pojazdach kolejowych, obowiązywały przepisy krajowe wraz z testami i kryteriami zatwierdzania, które stanowiły przeszkodę nie tylko w swobodnym ruchu pociągów na obszarze Europy, lecz także w pracy producentów taboru kolejowego. Nowa dyrektywa europejska EN 45545 to zmienia. Jedna norma we wszystkich krajach Unii pozwoli stworzyć jednolite warunki dostaw i eksploatacji. 

Potencjał rozwojowy

Aparatura umożliwia prowadzenie badań związanych z charakterystyką palno-dymową materiałów konstrukcyjnych i wyposażeniowych stosowanych w taborze szynowym. Wdrożenie nowych metod przyczyni się do rozwoju nowoczesnych technologii badawczych, których wyniki będą mogły zaowocować stworzeniem nowej technologii produkcyjnej bezpiecznych i innowacyjnych materiałów niemetalowych przeznaczonych do budowy oraz wyposażenia pojazdów transportu szynowego. Stosowanie materiałów trudno zapalnych, ograniczających rozprzestrzenianie się ognia dymu jest bowiem, najważniejszym elementem skutecznej ochrony przeciwpożarowej.

Wyposażenie o wartości 3 mln 675 tys. zł trafiło do Laboratorium Badań Materiałów i Elementów Konstrukcji Instytutu Kolejnictwa. Projekt został w 85 proc. sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013.

Nowoczesne wyposażenie umożliwi Instytutowi nawiązanie bliższej współpracy z jednostkami naukowymi z całej Europy w ramach prowadzonych badań. Ich wyniki będą udostępniane polskim i zagranicznym przedsiębiorcom.

Dzisiejsza konferencja zgromadziła ponad stu ekspertów i osób odpowiedzialnych za ochronę przeciwpożarową pojazdów szynowych, w tym przedstawicieli administracji państwowej, jednostek badawczych, operatorów, producentów taboru, producentów materiałów niemetalowych i elementów pojazdów z 10 krajów.

Konferencji towarzyszył również salon wystawowy pt. „Nowoczesne i bezpieczne wyposażenie taboru”, w którym zgłoszone firmy prezentowały swoje wyroby.