Griffin na testach w Velimiu

Griffin na testach w Velimiu

13 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa E4MSU Griffin zaliczyła pomyślnie jazdy testowe na torze o zasilaniu 15 kV oraz 25 kV. Oznacza to, że Newag Gliwice jako pierwszy w kraju wyprodukował wielosystemową lokomotywę elektryczną, która może być eksploatowana w całej Europie.

Fot. Newag

E4MSU Griffin to pierwsza taka lokomotywa skonstruowana od podstaw w Polsce. Przeznaczona jest do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 ton, z prędkością do160km/h. Przystosowana jest do eksploatacji przy zasilaniu 3kV DC, 25 kV 25Hz oraz 15 kV 16⅔Hz.

Prace nad projektowaniem E4MSU Griffin rozpoczęły się we wrześniu 2010 roku. W 2012 roku lokomotywa była prezentowana na Międzynarodowych Targach Kolejowych Innotrans w Berlinie, a od maja poddawana jest testom eksploatacyjnym.

Fot. Newag

Pierwsze testy przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa na torze testowym w Żmigrodzie(m.in. dynamiki, układu hamulcowego, charakterystyk trakcyjnych) zakończyły się wynikiem celującym i obecnie oczekuje na świadectwo dopuszczenia do eksploatacji. Podobnie było podczas próbnych jazd badawczych prowadzonych przez PKP Cargo. Lokomotywa z powodzeniem pociągnęła skład towarowy o masie 3440 t.

Testujący ją maszyniści nie stronią od pochwał:

„Jest to lokomotywa na miarę XXI wieku. Wyróżnia się doskonałym sprężynowaniem oraz bardzo dobrze zestrojonym układem napędowym, czego efektem są dobre możliwości trakcyjne i wysoki komfort jazdy.” ( Paweł Pluta - PKP Cargo)

„Na uznanie zasługuje proste i ergonomiczne rozmieszczeni przyrządów na pulpicie, przestronna kabina oraz dobre wyciszenie.” ( Dariusz Jurczuk - PKP Cargo)

W ostatnim tygodniu Griffin trafił na tor testowy VUZ  Velim w Czechach, gdzie był poddawany statycznym próbom uruchomieniowym oraz jazdom w systemach zasilania 25 kV i 15 kV AC. Pomyślne zakończenie prób to pierwszy krok przed certyfikacją na rynkach europejskich.

Fot. Newag

– Griffin, który już cieszy się dużym zainteresowaniem, jest naszą odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby rynku europejskiego – mówi Bogusław Nowak, kierownik marketingu. – Duży wachlarz możliwości transportowych i technicznych, parametry dostosowywane do indywidualnych potrzeb klienta, niskie koszty eksploatacji, technologie przyjazne środowisku i konkurencyjna cena powinny znaleźć uznanie u europejskich kontrahentów – dodaje.

Testy na torze testowym w Velimie prowadzone będą do środy 14 sierpnia 2013.