Na zakończonym w ubiegłym tygodniu salonie Expo 1520, który obywał się w podmoskiewskiej Szczerbince, rosyjski koncern Sinara zaprezentował dwie ciężkie lokomotywy towarowe o napędzie elektrycznym.
11201 to dwuczłonowa lokomotywa przystosowana do zasilania prądem przemiennym o napięciu 25 kV. Jest wyjątkowo oszczędna – zużycie prądu w porównaniu z innymi pojazdami tego typu jest o 15-20 procent niższe. Jest też wyjątkowo niezawodna, ze względu na zastosowanie materiałów o podwyższonej niezawodności. Dzięki temu średni czas pomiędzy naprawami jest 5 krotnie dłuższy niż w innych, podobnych pojazdach. Lokomotywa została tak zaprojektowana, by można było rozłączyć oba człony i użyć ich do prowadzenia składów zespolonych. Druga z zaprezentowanych maszyn to 2ES10, która również jest dwuczłonowa. Jest zasilana prądem stałym o napięciu 3 kV. Obie zostały skonstruowane przy współpracy z Siemensem.
Mimo że obie lokomotywy to dwa różne pojazdy, ich osiągi i właściwości trakcyjne są do siebie zbliżone. Obie są w stanie pociągnąć skład towarowy o masie 9 tys ton przy nachyleniu trasy rzędu 1 proc. ruszając pod górkę o nachyleniu 0,6 proc. Zastosowane silniki dają im moc 8,4 MW. Natomiast siła z jaką są w stanie ruszyć, przy masie pojazdów 190 ton, wynosi 784 kN. Lokomotywy osiągają prędkością 120 km/h. W obu zastosowano dwuosiowe wózki z kołami o średnicy 1250 mm.