„Acatus” wciąż bez rewizji

„Acatus” wciąż bez rewizji

01 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

ED59 nadal czeka na rewizję w bydgoskiej Pesie. Pierwotnie EZT miał wrócić do ruchu w kwietniu br., ale skład przyjedzie do Łodzi nie wcześniej niż za miesiąc. Naprawę dofinansuje właściciel - łódzki urząd marszałkowski.

Fot. Kuba Batorowicz

Prototypowy zespół trakcyjny ED59-01 o handlowej nazwie „Acatus” miał trafić do producenta, Pesy, w marcu, by przejść tam pierwszą naprawę rewizyjną i w kwietniu wrócić do obsługi tras. Rewizja wciąż nie została jednak przeprowadzona i skład jest wyłączony z eksploatacji już od przeszło dwóch lat.

Naprawa odkładana w czasie

W marcu Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego informował, że Pesa naprawi pojazd w ciągu miesiąca. W czerwcu zapowiadał, że jednostka wróci do ruchu do końca lipca.

– Przedłużają się negocjacje dotyczące warunków i zakresu remontu – tłumaczył.

Dziś wiemy, że „Acatus” wróci z Bydgoszczy najwcześniej późną jesienią. – Myślę, że wykonanie rewizji jest kwestią jeszcze jednego, dwóch miesięcy – mówi Iwona Jendrychowska, naczelnik działu marketingu Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Jednak „Acatus” wciąż nie trafił do swojego producenta. – Wciąż nie podpisaliśmy z PR umowy na modernizację ED59 – tłumaczy Michał Żurowski, rzecznik bydgoskiej fabryki.

Za pieniądze z budżetu

Zmienił się nie tylko planowany termin wykonania rewizji, ale także sposób jej finansowania. Pierwotnie środki miały pochodzić wyłącznie z budżetu przewoźnika. Przewozy Regionalne dostaną jednak dotację ze środków wojewódzkich. – Dofinansowanie będzie pochodzić z Funduszu Kolejowego – mówi Iwona Jendrychowska.

ED59-01 został wyprodukowany w 2006 r. jako pojazd czteroczłonowy serii ED74, który służył Pesie do uzyskania niezbędnych dopuszczeń dla pojazdów tego typu. Po zakończeniu testów jeden z członów został wypięty, a trójczłonowy zestaw zakupiło województwo łódzkie. W latach 2006-2011 obsługiwał on połączenia regionalne i pociągi interREGIO relacji Łódź – Warszawa, po czym został odstawiony. Na naprawę oczekiwał w bazie PR Łódź w Idzikowicach.