Lotniskowe połączenia kolejowe mają służyć podróżującym samolotami, ale nie tylko im. Michał Jaworski z Departamentu Regulacji Rynku Kolejowego UTK jest zdania, że kolej powinna też służyć pracownikom portu lotniczego oraz okolicznym mieszkańcom.
O godzinie 9 rozpoczął się drugi dzień konferencji Avia Rail, której uczestnicy rozmawiają o problematyce integracji kolei i transportu lotniczego. Konferencję rozpoczął Michał Jaworski z Departamentu Regulacji Rynku Kolejowego Urzędu Transportu Kolejowego. Według niego, połączenia lotniskowe powinny być skomunikowane z pociągami dalekobieżnymi.
- Kolej powinna być elastyczna. Przykładowo, pociąg powinien zaczekać na pasażerów spóźnionego, ostatniego samolotu. Niestety, elastyczność kolei jest ograniczona procedurami - mówi Michał Jaworski. - Ważna jest też informacja wielojęzyczna, zarówno zapowiedzi megafonowe, jak też SMS-y czy piktogramy. Tak aby podróżny wiedział, jakie są sposoby dotarcia z lotniska do centrum miasta - dodaje.
Przedstawiciel UTK pokazał statystyki dopiero co powstałych połączeń kolejowych na lorniska. Okazuje się, że z uruchomionego niedawno połączenia ze Szczecina na lotnisko w Goleniowie korzysta na razie tylko 1 proc. pasażerów odprawianych w porcie lotniczym. Więcej, bo 10-20 proc. pasażerów wybrało połączenie Warszawy z nowym portem w Modlinie. Ale są to dane sprzed przerwy w eksploatacji lotniska, zamkniętego na czas naprawy pasa startowego.
Zdaniem Michała Jaworskiego, do podróżowania koleją na lotnisko powinna zachęcać gwarancja dojazdu na czas oraz cena, konkurencyjna wobec przejazdów autobusami i taksówkami. Dlatego przewoźnicy nie powinni zawyżać opłat.
Konferencja Avia Rail odbywa się w Warszawie w hotelu JM Apart. Jej organizatorem jest KOW media&marketing, wydawca "Kuriera Kolejowego".