Transport miejski Metro: powstaje łącznik pod Wisłostradą

Metro: powstaje łącznik pod Wisłostradą

10 października 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kilka dni temu rozpoczęły się prace związane z budową łącznika obu głowic stacji Centrum Nauki Kopernik pod tunelem Wisłostrady. Wykorzystana będzie do tego technologia mrożenia gruntu ciekłym azotem.

Fot. budowametra.pl

Zgodnie z decyzją, jaką podjęła grupa złożona z przedstawicieli wykonawcy, AGP Metro zamawiającego, Metra Warszawskiego oraz instytucji naukowych opiniujących rozwiązania techniczne na budowie metra, ze względu na bardzo skomplikowane warunki geotechniczne, jedynym rozwiązaniem, które umożliwi wykonanie łącznika pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią stacji Centrum Nauki Kopernik jest mrożenie gruntu.

Cykl robót można podzielić na dwa etapy. Najpierw za pomocą specjalnych wiertnic wykonane zostanie ponad 500 mikrotuneli. Następnie wewnątrz otworów zostaną umieszczone „wymienniki ciepła”, czyli rurki o małej średnicy oraz kilkadziesiąt czujników, które monitorować będą późniejszy proces napełniania ich chłodziwem. Po wykonaniu tej instalacji, podłączone do nich zostaną zbiorniki z ciekłym azotem, a każde z połączeń dysponować będzie elektronicznym zaworem pozwalającym na stałą i bardzo precyzyjną kontrolę ciśnienia oraz wydajności instalacji. Gdy wszystko będzie gotowe, wykonawca zacznie wypełniać instalację ciekłym azotem i dokonywać pomiarów wszelkich parametrów mrożenia. Na przełomie 2013 i 2014 roku grunt powinien być już zeskalony tak, by można było rozpocząć drążenie łącznika. Zamrożony materiał uzyska charakterystykę bardzo zbliżoną do skał, dlatego też do drążenia będą używane będą maszyny przystosowane do skrawania skał, czyli minikoparki wyposażone w wirujące frezy. Choć skala tych urządzeń jest znacznie mniejsza, ze względu na wielkość frontu robót, ich zasada działania jest bardzo bliska kombajnom chodnikowym używanym w polskich kopalniach.

Planując te prace, AGP Metro pomyślało o komforcie mieszkańców. Układ do mrożenia gruntu został zaprojektowany tak, by na żadnym etapie prac nie było konieczności ograniczania obecnej przepustowości tunelu Wisłostrady. Dlatego też, zostanie zastosowane rozwiązanie dotychczas niespotykane na świecie, i z otworów wewnątrz tunelu Wisłostrady grunt zamrażany będzie za pomocą solanki. Różne metody mrożenia tak ograniczonym obszarze to rozwiązanie absolutnie innowacyjne. Ze względu jednak na to, że na zamkniętych wewnętrznych pasach tunelu nasi pracownicy muszą wykonywać przydzielone im zadania związane budową metra, prosimy kierowców o ostrożną jazdę na tym odcinku.