Konferencja CBFT rozpoczęta

Konferencja CBFT rozpoczęta

15 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od debaty o polskiej polityce transportowej w zakresie rozwoju towarowych przewozów transgranicznych rozpoczęła się międzynarodowa konferencja Cross-Border Freight Transportation 2013 (CBFT). Jej organizatorem jest KOW media&marketing, wydawca "Kuriera Kolejowego".

Fot. Adam Brzozowski

Zobacz galerię zdjęć z tego wydarzenia

Konferencja została otwarta przez wicepremiera i ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego, który powitał licznie zgromadzonych gości z Polski, Białorusi i Ukrainy.

Patrzmy w stronę wschodu

Wicepremier Janusz Piechociński podczas swojego przemówienia przypomniał, że Unia Europejska, Europa Centralna, w tym również Polska, po prawie 25 latach od transformacji stara się znaleźć swoją nową tożsamość wobec globalnych wyzwań.

– Jesteśmy członkiem Unii Europejskiej i aktywnie działamy na rynku europejskim. Chcemy jednak rozszerzać nasze działania również w kierunku naszych partnerów na Wschodzie. Tam właśnie szukamy nowych możliwości współpracy – zaznaczył Janusz Piechociński. Dodał także, że na nowo układają się korytarze transportowe naszego świata. – Świat zaczyna się niesamowicie kurczyć. Ci którzy tego nie dostrzegają pozostają w tyle. Wzrasta też znaczenie polskiej gospodarki. Ten rok jest pierwszy, w którym będziemy mieli nadwyżkę w wymianie handlowej: eksport jest większy niż import – powiedział minister gospodarki.

Według wicepremiera Piechocińskiego należy podejmować kolejne kroki, aby podnosić konkurencyjność, wzmacniać atrakcyjność inwestycyjną Europy Środkowo-Wschodniej oraz przyciągać do niej nowe inwestycje. Poszerzanie przestrzeni realnych możliwości rozwoju gospodarczego jest obowiązkiem Polski.

Wykorzystajmy szanse razem

Wicepremier Piechociński przypomniał, że jest jeszcze wiele do zrobienia we wspólnych relacjach gospodarczych. – Po wielu latach inwestowania w przejścia graniczne, transport międzynarodowy wciąż nie jest wystarczająco sprawny. W ostatnim czasie Chińczycy porzucili wariant prowadzenia tranzytu swoich towarów nowym korytarzem przez Turcję. Oznacza to, że będą one przepływać jedynie trasą biegnącą przez Europę Wschodnią. Trzeba to wykorzystać i usprawnić procedury graniczne – powiedział wicepremier.

Mimo "poluzowania" granic i uaktywnienia w wymiarze praktycznym wzajemnych relacji, w transporcie kolejowym wciąż panuje myślenie starymi kategoriami i monopolami państwowymi. Wypracowanie kontaktów, które będą służyć dalszemu rozwojowi wymaga nowego biznesowego podejścia. Według Janusza Piechocińskiego w rzeczywistości nie ma znaczenia po której stronie granicy znajduje się wąskie gardło. Ważne jest, by wspólnym zaangażowaniem je zlikwidować.

– Myślę, że stać nas na otwarte, racjonalne myślenie. Polska podejmie rolę bycia ambasadorem spraw Białorusi i Ukrainy. Cieszę się, że gościmy na konferencji ambasadora Białorusi, przedstawiciela ds. gospodarczych prezydenta Ukrainy oraz przedsiębiorców ze Wschodu – zakończył swoje przemówienie wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.

Uprośćmy procedury

Tematyka dzisiejszej konferencji jest niezwykle ważna i aktualna dla relacji z Białorusią.

– Granica Białorusi i Polski to granica między Unią Celną Białorusi, Rosji i Kazachstanu a Unią Europejską – przypomniał Viktar Gaisenak, ambasador Białorusi w Polsce. – Dla nas jest to szansa, ale również wyzwanie. Stajemy się w ten sposób najważniejszym korytarzem transportowym między tymi dwiema organizacjami. Ważne jest, aby ten korytarz wspierał biznes, a nie mu przeszkadzał. Mam nadzieję, że problemy, które przedsiębiorcy spotykają na tej granicy będą omówione i zostaną zaproponowane pewne rozwiązania – dodał ambasador.

Niepowtarzalną okazję, aby stać się pomostem między Wschodem a Zachodem zauważył również Aleksander Kawa, koordynator ds. wdrażania reform w Centrum koordynacji reform gospodarczych przy prezydencie Ukrainy. – Widzimy istotny wzrost transportu cargo z Chin. Otwiera się przed nami unikatowa możliwość szybkiego i komfortowego transportu ładunków poprzez nasze kraje. Zapewniając firmom lepsze funkcjonowanie zyskujemy również jako państwo – powiedział Aleksander Kawa.

W ostatnich latach Ukraina dużo zrobiła, aby zmodernizować i poprawić jakość swoich linii kolejowych. Prowadzone są prace remontowe m.in. trasy z Kowla do Hrubieszowa, jak i w kierunku przejść z Białorusi. Według Aleksandra Kawy ważna jest kwestia uproszczenia procedur celnych. Obecne są one przyczyną zbyt dużych strat czasu na granicy polsko – ukraińskiej.

Konferencja Cross-Border Freight Transportation 2013 (CBFT) odbywa się 15 listopada 2013 r w Hotelu Holiday Inn Warszawa Józefów. Jej organizatorem jest KOW media&marketing, wydawca "Kuriera Kolejowego".

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bezpłatny przejazd KD do Szklarskiej Poręby Bezpłatny przejazd KD do Szklarskiej Poręby
Następny artykuł Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie zyska nowe przestrzenie Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie zyska nowe przestrzenie