Regulacje UTK eliminuje stosowanie sygnałów zastępczych

UTK eliminuje stosowanie sygnałów zastępczych

28 listopada 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes UTK zobowiązał PKP PLK do podjęcia działań zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Chodzi o naruszenie przepisów z zakresu kolejnictwa, polegających na nieusuwaniu uszkodzenia blokady liniowej.

Fot. Maciej Sobkiewicz

Przeprowadzone przez UTK kontrole stwierdziły naruszenie przez zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów z zakresu kolejnictwa, polegających na nieusuwaniu uszkodzenia blokady liniowej na linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie, szlak Żórawina – Boreczek, co powodowało konieczność długotrwałego prowadzenia ruchu kolejowego na tzw. „sygnały zastępcze”. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zobowiązał zarządcę do podjęcia działań zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.  Decyzja podlegała natychmiastowej wykonalności.

Jednocześnie Urząd wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszeń związanych z niespełnianiem przez PKP Polskie Linie Kolejowe  warunków technicznych i organizacyjnych zarządców infrastruktury.

Również w wyniku innych działań kontrolnych Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego dotyczących linii kolejowej nr 9 szlak Działdowo – Gralewo – Rybno Pomorskie, zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe dokonał usunięcia trwającej ponad 5 miesięcy usterki samoczynnej blokady liniowej. Pomimo powstania już w maju bieżącego roku usterki, w wyniku wyładowań atmosferycznych, zarządca infrastruktury nie dokonał jej natychmiastowego usunięcia. Prezes UTK rozpoczął w ww. lokalizacji działania kontrolne, w wyniku których jeszcze przed ich zakończeniem, zarządca PKP PLK w terminie dwóch dni usunął ww. nieprawidłowość, odwołując tym samym „telefoniczne zapowiadanie pociągów”.

Jest to kontynuacja działań nadzorczych Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wobec zarządcy infrastruktury w zakresie "przyczyn stosowania sygnałów zastępczych oraz procedur postępowania podczas ich podawania".

Dzięki podjętym w tym roku działaniom kontrolnym i administracyjnym, już w ponad dwudziestu przypadkach zarządca infrastruktury usunął lub podjął pilne działania zmierzające do wyeliminowania przypadków nieuzasadnionego długotrwałego stosowania tzw. „sygnałów zastępczych”.

Dotyczyło to między innymi lokalizacji: linii nr 274, w tym stacji Wałbrzych Miasto, Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Wschód, Boguszów Gorce, Boguszów Gorce Zachód, Sędzisław, linii nr 1 stacji Radziwiłłów Mazowiecki, stacji Kołobrzeg, linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn, linii 204 Malbork-Braniewo, linii 273 szlak Kostrzyn – Chyrzyno, linii 282 szlak Jankowa Żagańska – Ruszów, linii nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice, stacji Poznań Starołęka, linii nr 9 - stacji Susz, Działdowo, Gralewo, Rybno Pomorskie, linii 101 – stacji Horyniec-Zdrój oraz linii nr 68 Lublin – Przeworsk.

Konsekwentne działania nadzorcze Prezesa UTK mają na celu ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządców infrastruktury, oraz przyczyniają się do ciągłego wzrostu standardów bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce.