Po wielomiesięcznych konsultacjach przeprowadzonych ze stroną społeczną PKP PLK zdecydowały o czasowym wyłączeniu z eksploatacji – począwszy od 15 grudnia 2013 r. – 700 kilometrów odcinków linii kolejowych.
Pomysł przeprowadzenia optymalizacji sieci kolejowej pojawił się pod koniec 2012 r. Miała ona przynieść spółce kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności rocznie i wygenerować dodatkowe fundusze na utrzymanie pozostałych linii.
Początkowo wyłączonych z eksploatacji miało być ok. 3 tys. km linii kolejowych. W połowie lutego 2013 r. zarządca infrastruktury zaprezentował dokładne plany optymalizacji sieci kolejowej: wyłączone z eksploatacji miało być łącznie 90 odcinków linii kolejowych o łącznej długości 2 tys. km na terenie całego kraju. Informacja ta wywołała ostry sprzeciw samorządów, przedsiębiorców oraz organizacji obywatelskich. Po licznych dyskusjach ze stroną społeczną i biznesem zarząd PLK zdecydował, że lista odcinków do czasowego zawieszenia zostanie skrócona, a czasowe wyłączenie z eksploatacji objęło niecałe tysiąc kilometrów linii, nie mających istotnego znaczenia z punktu widzenia społecznego i gospodarczego.
Obecnie 90 proc. ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po ok. 12 tysiącach km linii kolejowych z ok. 19,2 tysięcy km zarządzanych przez PLK.
Jak mówił na grudniowym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK, przywrócenie linii jest możliwe, ale zależy od warunków ekonomicznych.