Samorządy połączyły siły. W 2013 roku udało się sfinalizować wspólne zakupy pojazdów pasażerskich przez dwie tzw. Grupy Zakupowe.
W skład Południowej Grupy Zakupowej weszły cztery województwa: małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie. Łącznie zamówiły 19 EZT-ów. Składy dla wszystkich czterech urzędów marszałkowskich są identyczne – to nowoczesne trójczłonowe Impulsy wyprodukowane przez Newag. Będą się różnić jedynie malaturą oraz kolorystyką wnętrza składu. Pierwsze pojazdy zaczną pracę w drugiej połowie 2014 r. Wartość kontraktu to ponad 313,6 mln zł brutto.
Z kolei Zachodnia Grupa Zakupowa obejmuje województwa lubuskie i zachodniopomorskie. Łącznie zamówiły one dziewięć EZT-ów, a zawarta umowa przewiduje możliwość zwiększenia tej puli o kolejne osiem pociągów. Pojazdy dostarczy Newag, który wygrał przetarg, a za dostawę pojazdów zaproponował kwotę ok. 129,6 mln zł.
Grupy zakupowe to nowy pomysł na polskim rynku. Dzięki nim samorządy mają możliwość zakupienia większej liczby pociągów, a to pozwala na wynegocjowanie lepszej ceny.