Laude inwestuje w wagony intermodalne

Laude inwestuje w wagony intermodalne

15 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Firma Laude Smart Intermodal, która postawiła sobie za cel być liderem w sprzedaży usług logistycznych na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, zamierza w najbliższym czasie kupić 80 specjalistycznych wagonów do przewozu kontenerów.

Fot. Laude Smart Intermodal

Firma posiadająca terminal przeładunkowy w Zamościu chce pozyskać wagony o rozstawie kół 1435 mm, długości 14 m, szerokości 3 m, dopuszczalnej masie całkowitej wagonu 90 ton oraz prędkości 100 km/h dla wagonu ładownego.

Inwestycje w kontenery

Laude realizuje w ten sposób nakreśloną w ubiegłym roku strategię rozwoju, co najdobitniej objawiło się w zmianie nazwy i formy prawnej firmy z Laude.pl na Laude Smart Intermodal. W sierpniu 2013 r. spółka wykonała duży krok w kierunku rozbudowy przewozów intermodalnych uzyskując dofinansowanie ze środków unijnych na realizację projektu pod nazwą „Wzrost konkurencyjności przewozów intermodalnych poprzez zastosowanie wagonów do przewozów kontenerów ciężkich”. Przedsięwzięcie warte 23 mln zł otrzyma 6,9 mln zł z UE.

Natomiast w listopadzie Laude Smart Intermodal otrzymała dofinansowanie wysokości ok. 11 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na budowę 20-stopowych kontenerów HTSYP o pojemności do 43 m3.

Kontener HTSYP (Hard Top – sztywna góra, sypki towar) jest stalowym kontenerem o podwyższonej wysokości ze sztywnym zatrzaskowym dachem stalowym bądź plandekowym, który może być łatwo zdjęty z poziomu ziemi. Kontener ten służy głównie do przewozu ładunków sypkich, ale płaska podłoga zapewnia możliwość przewożenia ładunków detalicznych czy paletyzowanych – na jednym poziomie kontenera zmieści się 14 europalet. Największą jednak innowacją kontenera HTSYP jest możliwość wysypu towaru z kontenera poprzez tylne „klapodrzwi”.

- Takie rozwiązanie zwiększa sprawność i szybkość operacji przeładunkowej - zapewnia Janusz Górski, wiceprezes Laude Smart Intermodal. - Bardzo ważnym elementem jest brak przeładunku samego towaru, który w stosowanych obecnie kontenerach, podczas takich operacji, czasami ulega zniszczeniu. Brak strat to oszczędność - dodaje prezes Górski.

Powyższe działania zmierzają ku głównemu celowi firmy, jakim jest uruchomienie stałego połączenia intermodalnego między Unią Europejską a Ukrainą z postojem w Kijowie, Dniepropetrowsku i Doniecku.

Kierunek przyszłości

Rozwój przewozów intermodalnych jest jednym z priorytetowych zadań, które Unia Europejska postawiła przed polityką transportową Wspólnoty do 2030 roku. Biała Księga Transportowa UE z 2011 roku wyraźnie stwierdza, że w zakresie intermodalnych łańcuchów logistycznych należy zmniejszyć rolę transportu drogowego na rzecz kolei i dróg wodnych. Służy to idei zrównoważonego transportu oraz jest bardziej ekologiczne. Unijny plan zakłada, że w ciągu najbliższych dwóch dekad aż 30 proc. drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu.

W Polsce natomiast przewozy intermodalne stanowią zaledwie 2,9 proc. całego rynku UE. Nieco lepiej to wygląda w sektorze kolejowym. Tu udział przewozów intermodalnych w całej pracy przewozowej kształtuje się na poziomie 4,5 proc. Pocieszeniem może być to, że wskaźnik ten z roku na rok rośnie.