PKP Intercity: Husarze nie wyprzedzą Pendolino

PKP Intercity: Husarze nie wyprzedzą Pendolino

17 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pendolino jest szybsze, energooszczędne i mniej kosztowne – przekonuje PKP Intercity, odpowiadając w ten sposób na pojawiające się w mediach informacje dotyczące czasów przejazdu pociągów kategorii EIC Premium oraz porównań z taborem prowadzonym lokomotywami Husarz.

Fot. Rafał Wilgusiak

Według medialnych doniesień podróż Pendolino z Warszawy do Krakowa, Katowic i Wrocławia będzie trwała dłużej niż pociągiem, który pociągnie Husarz. Powodem ma być większa liczba postojów, jakie zaliczy Pendolino. Na trasie z Warszawy do Katowic Pendolino ma pojechać w 2:34, natomiast Husarz w 2:28. Media informowały też, że PKP Intercity urealniło czasy przejazdów Pendolino. I tak z Gdańska do Warszawy podróż potrwa nie zapowiadane 2 godziny i 40 minut, lecz 3 godziny, a z Warszawy do Katowic – o 24 min dłużej, niż głoszono wcześniej.

W związku z powielaniem tych informacji PKP Intercity wystosowało swoją odpowiedź, z którą można zapoznać się poniżej:

  1. Podawane przez PKP Intercity czasy przejazdów składów zespołowych są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Nieustannie trwają prace nad tym, by czasy przejazdu były jak najbardziej atrakcyjne. Pociągi kat. EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 – 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach 230 km/h. Pendolino to tabor na 30 lat, który z całą pewnością w okresie eksploatacji pokaże swoje możliwości.
  2. Lokomotywy EU44 (Husarz) „nie wyprzedzą” Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to 230km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h. Dodatkowo, tylko część wagonów PKP Intercity jest dostosowana do prędkości max. 200km/h. Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino (np. do Poznania, Berlina, a nie do Trójmiasta), więc porównanie jest nieadekwatne i czysto teoretyczne.
  3. Pociąg Pendolino ze względu na mniejszą masę niż skład tradycyjny prowadzony Husarzem, zużywa mniej energii oraz generuje niższe koszty dostępu do infrastruktury. Opisują to szczegółowo studia wykonalności przygotowane dla tego projektu a pierwsze próby eksploatacyjne potwierdzają przyjęte założenia (np. w kwestii zużycia energii).
  4. Koszt zakupu jednego składu Pendolino to 20 mln euro (ok. 84 mln zł). Pociąg ma 402 miejsca. Koszt składu zestawionego z lokomotywy Husarz i liczby wagonów gwarantującej tę samą liczbę miejsc i podobny standard podróżowania wyniósłby około 68 mln zł.
  5. Wartości dofinansowania ze środków unijnych do zakupu pociągów wynosi 90 mln euro, czyli ok. 1/4 wartości zamówienia. Według Komisji Europejskiej projekt zakupu taboru takiej klasy dla zmodernizowanego korytarza E65 jest komercyjny.
  6. Zakup 20 składów zespołowych Pendolino to jeden z elementów szerokiego programu inwestycyjnego PKP Intercity na łączną kwotę ponad 6,8 mld zł, dzięki któremu pod koniec 2015 r. 70% taboru będzie nowego lub zmodernizowanego.
  7. PKP Intercity, poza projektami taborowymi prowadzi szereg projektów propasażerskich, które mają podnieść komfort podróżowania i przywrócić zaufanie Polaków do kolei. W 2013 roku było ich ponad 20 (np. pełna rezerwacja miejsc w pociągach, system zarządzania jedną kolejką na największych dworcach, elektroniczna FV, możliwość płatności kartą pociągach czy bilet elektroniczny w komórce), w tym będzie kolejnych 24. Wśród nich: WiFi i treści multimedialne, dynamiczny system sprzedaży biletów, nowa oferta dla grup czy program lojalnościowy. Stawiamy Klienta w centrum uwagi.