Samorządy walczą o reaktywację linii do Cieszyna

Samorządy walczą o reaktywację linii do Cieszyna

24 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Władzom powiatu cieszyńskiego zależy, by na linię Bielsko Biała - Cieszyn powróciły pociągi. W tym tygodniu rozmawiano na ten temat z wiceministrem Infrastruktury i Rozwoju Adamem Zdziebło. Czy reaktywacja jest zasadna? Tak, bo zainteresowane użytkowaniem linii są PKP Cargo, Czeskie Drahy i Koleje Śląskie - informuje Portal Śląska Cieszyńskiego.

Fot. Schweppes, Wikimedia

Na spotkaniu przedstawiciela rządu ze starostą powiatu cieszyńskiego, Jerzym Nogowczykiem omówiono sprawę modernizacji linii kolejowej nr 190 i możliwości wznowienia kursowania na niej pociągów. Rozmowy koncentrowały się na temacie wpisania na listę projektów finansowanych w ramach nowej perspektywy unijnej remontu linii na całym odcinku od Cieszyna do Bielska-Białej.

Starosta Nogowczyk podkreślał, że ten odcinek od lat ulega degradacji stając się nieatrakcyjny dla przewoźników osobowych i towarowych. Kapitalny remont linii i powrót na nią pociągów jest ważny z wielu powodów. Zwiększy się m.in. dostępność do edukacji młodzieży z małych miejscowości położonych przy trasie kolejowej (Goleszów, Bażanowice, Skoczów Bładnice, Pogórze, Jaworze), poprawi się postrzeganie regionu przez inwestorów oraz zwiększy się dostępność turystyczna Beskidów.

Choć w nowej perspektywie finansowej planowane są remonty linii Cieszyn - Zebrzydowice, Katowice - Chybie - Wisła, Bielsko-Biała - Kalwaria Zebrzydowska, to jednak brakuje w nim odcinków z Cieszyna do Goleszowa oraz ze Skoczowa do Bielska Białej. Zdaniem samorządowców byłoby nierozsądnie pominąć w planach tę trasę.

- Naszym zdaniem w żywotnym interesie mieszkańców Powiatów Cieszyńskiego i Bielskiego leży przywrócenie ruchu osobowego i towarowego na przedmiotowych odcinku - mówi radny wojewódzki Janusz Buzek.
 
W opinii samorządów wpisanie linii kolejowej nr 190 do planu modernizacji lokalnych tras kolejowych Województwa Śląskiego w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej jest zasadne, ponieważ:

1. Zainteresowanie użytkowaniem linii 190 przez PKP Cargo, Czeskie Drahy i Koleje Śląskie.
Spółka PKP Cargo na spotkaniach organizowanych w Urzędzie Miasta Skoczów wyraziła chęć eksploatacji linii kolejowej 157 oraz 190 w regularnym ruchu towarowym międzynarodowym, lecz uzależniła ją od prędkości szlakowej. Przedstawiciele firmy powiedzieli, iż najniższa prędkość z jaką mogliby eksploatować ten szlak to prędkość 60km/h. Inni przewoźnicy kolejowi tacy jak Koleje Śląskie oraz Ceske Drahy wyrazili ten sam postulat.

2. Linia 190 jest najlepszym i najszybszym zabezpieczeniem dla linii 93
Każda linia kolejowa kategorii TEN-T musi posiadać zabezpieczenie na czas nieprzejezdności. Tymczasem linia 93, relacji Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice – Katowice, która przebiega w europejskim korytarzu E 65, na odcinku Zebrzydowice - Czechowice nie posiada linii zabezpieczającej. W przypadku wypadków, które w przeszłości miały miejsce (wypadek na stacji Zebrzydowice – wykolejone cysterny, wypadek na stacji Chybie – wykolejony pociąg IC), wszystkie pociągi kategorii IC, EC, EX jeździły po linii 190, omijając miejsce zdarzenia.

3. Zaplanowano remont linii 157 oraz 191 (Katowice) Chybie - Wisła i obie linie mają wspólny odcinek Skoczów - Goleszów.
Zostają więc do remontu tylko odcinki linii 190 A - Cieszyn - Goleszów i C - Skoczów - Bielsko. Ze względu na działający z Cieszynie Uniwersytet Śląski, należy skomunikować to miasto z Katowicami, czy też z Krakowem przez Bielsko-Białą.

4. Uruchomienie linią 190 towarowych przewozów międzynarodowych doprowadziłoby do obniżenia przestoju pociągów na innych przejściach granicznych.
Na zachodnim końcu linii 190 znajduje się przejście graniczne Cieszyn – Czeski Cieszyn. Aktualnie przejazd pociągów towarowych w ruchu międzynarodowym odbywa się na innych liniach przez przejścia Zebrzydowice – Petrovice u Karwiny oraz Chałupki – Bohumin. Na przejściu Zebrzydowice / Petrovice czas oczekiwania na przejazd wynosi minimum 6h, zaś w na przejściu Chałupki / Bohumin czas ten wynosi między 8 a 30h. Przejście graniczne Cieszyn/Czeski Cieszyn odprawia pociągi tylko z kierunku Zebrzydowice bez straty w postojach.

5. Podczas remontu planowego w roku 2018 na linii 93 zostanie czasowo wyłączony jeden tor (linia 93 jest dwutorowa).
Wtedy dojdzie do przeciążenia ruchu po jednym torze (składy EX, EC, towarowe oraz maszyny torowe będą jeździć tylko po jednym torze). Takie działanie przyczyni się do maksymalnego zakorkowania stacji leżącej na tej linii oraz wydłużenia przejazdu pociągów towarowych. Alternatywą do rozładowania ruchu byłoby przekierowanie ruchu na linię 190.

6. Linia 190 została wpisana w planie transportowym miasta Bielska-Białej jako szlak komunikacji z zachodem Europy.
Starostwo powiatowe w Cieszynie wpisało linię 190 jako trzon komunikacji w regionie. Miasta Cieszyn i Skoczów są drugim co do wielkości generatorem dziennych przyjazdów do Bielska-Białej.

7. Rejon Śląska Cieszyńskiego jest drugim generatorem przyjazdów dziennych dla miasta Bielsko-Biała.
Ruch kolejowy potrafiłby rozładować ruch samochodowy oraz go przyśpieszyć.

8. Po remoncie linii 190 do prędkości 80km/h przejazd na tej linii wynosiłby 40 minut miedzy stacjami Cieszyn a Bielsko-Biała.
Przejazd samochodem osobowym z wykorzystaniem drogi ekspresowej S1 w godzinie szczytu komunikacyjnego to 1 godzina 12 minut (jadąc zgodnie z przepisami ruchu drogowego).

9. Remont linii 190 na przedmiotowym odcinku doprowadzi do:

  • zwiększenia dostępności turystycznej,
  • przyczynienia się do lepszego postrzegania Podbeskidzia przez inwestorów,
  • zwiększenia dostępności do edukacji młodzieży z małych miejscowości czy wsi położonych przy trasie kolejowej (Goleszów, Bażanowice, Skoczów Bładnice, Pogórze, Jaworze),
  • spadku bezrobocia.

Czytaj więcej