Kolej na Śląsk skarży się prezesowi UTK na PKP PLK

Kolej na Śląsk skarży się prezesowi UTK na PKP PLK

PODZIEL SIĘ

Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei (Stowarzyszenie Kolej na Śląsk) wystosował do prezesa UTK skargę, w której informuje o złych praktykach PKP PLK na rzecz PKP Cargo. Chodzi o decyzję zarządcy infrastruktury kolejowej dotyczącą wytrasowania linii nr 190 dla PKP Cargo.

Kolej na Śląsk skarży się prezesowi UTK na PKP PLK
Fot. Schweppes, Wikimedia

„W dniu 23.02.2015 r. PKP Cargo wystąpiło do PKP PLK o wytrasowanie pociągów po linii nr 190. W odpowiedzi z PKP PLK przyszło pismo o uzupełnienie informacji do wniosku o przydzielenie regulaminu jazdy. Pismo znak IZES5-711-9/15 z dnia 23.02.2015 r., w którym możemy przeczytać w ostatnim akapicie: „W przypadku dopełnienia wszystkich warunków określonych w §40 Regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów w ramach rozkładu jazdy pociągów 2014/2015r Zakład Linii Kolejowych przygotuje Projekt umowy w ciągu 5 dni roboczych od daty wpływu kompletnego pisemnego wystąpienia”” - czytamy w piśmie Śląskiego Ruchu na Rzecz Rozwoju Kolei do Krzysztofa Dyla, prezesa UTK.

Śląski Ruch informuje, że po uzupełnieniu wniosku przez PKP Cargo, Zakład Linii Kolejowych w Sosnowcu, odpowiedział, że odcinek Cieszyn – Goleszów linii nr 190 wyłączony jest z eksploatacji. „Tor został zamknięty dla ruchu pociągów 19.03.2015 r. Z powodu pilnych prac w innych ważniejszych lokalizacjach w najbliższym czasie nie przewidujemy remontu w/w toru” - czytamy w piśmie PKP PLK. 

Według Śląskiego Ruchu na Rzecz Rozwoju Kolei, działanie takie można uznać jako jawne blokowanie przewoźnika towarowego, który chce eksploatować linię oraz prowadzenie działań na jego szkodę.

„Działania takie zniechęcają przewoźników do eksploatacji linii kolejowych. (…) zgodnie z informacjami przedstawionymi przez przedstawiciela PKP PLK rewitalizacja linii 190 odcinek Goleszów - Cieszyn do parametrów pierwotnych powinna wynieść ok. 16 mln zł. Z informacji nieoficjalnych, do których dotarło nasze stowarzyszenie PKP PLK zażądało od PKP Cargo deklaracji wykonywanej pracy przewozowej o wysokości minimum 20 par pociągów na dobę, by wykonać ten remont” - przestrzega w piśmie do prezesa UTK Radosław Mrózek, prezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk.

W piśmie skierowanym do prezesa UTK Stowarzyszenie prosi więc o następujące interwencje:

1. kontrolę linii 190, odcinek Skoczów - Cieszyn pod kątem jej przydatności do eksploatacji towarowej wraz z określeniem maksymalnych mas składów, długości, typu lokomotyw, które mogą się  poruszać po niej.
2. kontrole stanu technicznego linii 190 na odcinku Skoczów – Goleszów wraz z wykazaniem jej stanu technicznego i prac do wykonania, które są niezbędne, by zacząć ją eksploatować pod względem towarowym
3. kontrole stanu technicznego linii 157 Bieniowiec – Skoczów.
4. kontroli wydawania regulaminów przydzielania tras pociągów dla linii 190 i 157 pod kątem wniosku, które złożyło PKP Cargo.
5. kontroli bezprawnej eksploatacji linii 190 przez PKP PLK, mimo że jest ona wyłączona z eksploatacji.
6. nakaz PKP PLK umożliwienia eksploatacji linii 190 odcinek Goleszów - Skoczów.
7. podjęcie przez prezesa UTK roli mediatora w relacji komisja samorządowa ds. linii 190, PKP Cargo a PKP PLK.
8. wykazanie linii nr 190 i 157 jako zabezpieczenia objazdu na czas prac remontowych linii nr 91 oraz na zdarzenia losowe, takie jak wypadki.
9. spotkanie prezesa UTK z przedstawicielami komisji samorządowej ds. linii 190 w celu przekazania dodatkowych informacji i wyjaśnień.