Transport miejski Imponujące wnętrza stacji metra Dworzec Wileński

Imponujące wnętrza stacji metra Dworzec Wileński

29 stycznia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Choć powierzchnia to już praktycznie plac składowy materiałów, pod skrzyżowaniem al. Solidarności i ul. Targowej prace idą pełną parą. Zakończono właśnie budowę platformy peronowej stacji, układane są tory rozjazdowe, a dokładnie w miejscu przecięcia się ulic powstaje podziemny pasaż handlowy.

Fot. budowametra.pl

Obserwując plac z lotu ptaka zauważymy, że część stropowa zniknęła pod warstwą piasku, ponad którą wystają jedynie wejścia stacyjne wraz z szybami windowymi i wentylacyjnymi. Na powierzchni widać zdemontowane metalowe profile nazywane potocznie Larsenami, które służyły jako zabezpieczenie wykopów. Ułożone jeden na drugim, na zasypanych częściach stropu, czekają na odtransportowanie z placu.

Na poziomie -1 stacji, ujrzymy otwartą przestrzeń potężnej galerii handlowej. To właśnie tutaj powstaną nowe lokale usługowe dla pasażerów korzystających z ważnego węzła komunikacyjnego praskiej części Warszawy. Za sprawą widocznych na zdjęciach bloczków silikatowych, wyodrębnione zostaną poszczególne pomieszczenia, a podłoga wyłożona zostanie czarnym kamieniem, który oczekuje na paletach. Z podziemnego pasażu wyłaniają się także charakterystyczne granatowe szachty windowe, w których już niebawem zamontowane zostaną dźwigi osobowe. Docelowo znajdzie się ich na stacji aż 11.

Gotowa jest rozciągająca się na długości ponad 120 metrów platforma peronowa wraz z jedną z dwóch konstrukcji schodów stałych i ruchomych, które wyprowadzą podróżujących na poziom -1. Wkrótce wykonawca rozpocznie przygotowania do wzniesienia drugiej. Same mechanizmy ruchomych schodów zostały już przetransportowane na platformę peronu, z której wyrasta rząd kielichowych słupów, podtrzymujących strop hali peronowej stacji.

Zaawansowane są też prace nad rozjazdami powstającymi między obiektem torów odstawczych a stacją. Nad każdym etapem prac czuwa profesjonalny zespół geodezyjny dokonujący regularnych pomiarów. Ich zadaniem jest zapewnienie zgodności wykonanych robót z założeniami projektowymi.

Gotowe są już wygięte w łuk tory odstawcze wraz z platformą peronu technicznego oraz bocznymi chodnikami. Promień skrętu wynosi tutaj około 354 m. Dla porównania na torach odstawczych stacji Rondo Daszyńskiego jest to przeszło 2000 m.

Granice przyszłej stacji Dworzec Wileński wraz z przylegającymi do niej torami odstawczymi, wyznaczają ulice: Białostocka – na południu oraz 11 Listopada – na północy. Aleja Solidarności będąca główną arterią komunikacyjną Pragi, rozdziela obiekt podziemnej kolejki na dwie części.