Rekordy prędkości na torach [część 2]

Rekordy prędkości na torach [część 2]

18 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Niemcy były drugim europejskim krajem (po Francji), w którym uruchomiono kolej dużych szybkości. W maju 1988 r. w czasie próbnych jazd na pierwszej linii KDP został osiągnięty rekord prędkości na niemieckiej sieci i piąty najlepszy wynik na świecie – 406,9 km/h.

Fot. Przemysław B. Jezierski

W czerwcu 1991 r. oddano do użytku pierwszą linię KDP Hannover – Kassel – Fulda, gdzie początkowo prędkość operacyjna wynosiła 250 km/h, a następnie została podniesiona do 280 km/h. Wraz z rozwojem sieci wprowadzano do użytku kolejne generacje pociągów z rodziny InterCityExpress (ICE), w tym ICE-T z techniką wychylnego pudła, oraz ICE3 (Velaro) z prędkością konstrukcyjną 330 km/h.

Aktualnie najwyższa osiągana prędkość na niemieckiej sieci wynosi „jedynie” 300 km/h, lecz jeszcze długo przed uruchomieniem sieci superszybkich ICE osiągano duże prędkości i to zarówno w jazdach planowych jak i testowych.

Barierę 200 km/h przekroczono już na początku XX w. W czasie jednego z eksperymentów przeprowadzanego na linii kolejowej między Marienfelde i Zossen, prototypowy wagon elektryczny firmy AEG, zasilany prądem trójfazowym pomknął 210 km/h.

Eksperymentalny pociąg

W drugiej połowie XX w. prowadzono pracę nad lokomotywą, która zdolna będzie prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością rozkładową 200 km/h. I tak powstała historyczna już maszyna serii E103. Jazdę testową na 200 km/h przeprowadzono w 1965 r. Maszyna regularne kursy rozpoczęła w 1971 r., a pierwsza rozkładowa jazda z szybkością 200 km/h odbyła się w 1979 r.

W latach 80-tych trwały intensywne prace nad budową i uruchomieniem sieci dużych prędkości. Zanim rozpoczęto seryjną produkcję składów pierwszej generacji ICE 1, w niemieckiej fabryce Siemensa zbudowano eksperymentalny pociąg ICE V, służący do badania infrastruktury linii KDP.

W czasie próbnych jazd na pierwszej niemieckiej linii KDP, skład ten w dniu 1 maja 1988 r. rozpędził się do 406,9 km/h. Jest to do tej pory absolutny rekord prędkości na niemieckiej sieci kolejowej i piąty najlepszy wynik na świecie.

W 1998 r. zasłużony tester ICE V został wycofany z użytku, zastąpił go nowocześniejszy pojazd testowy ICE S.

Wyniki innych generacji

Rekordy prędkości, choć nie tak spektakularne, ustanowiły też poszczególne generacje pociągów ICE. I tak skład pierwszej generacji ICE 1 ma na swoim koncie 310 km/h, ICE 2 osiągnął 316 km/h, zaś na liczniku ICE 3 wybiło 368 km/h. Rekordy ustanowiły też generacje ICE-T (z wychylnym pudłem) – 255 km/h, oraz spalinowe ICE-TD – 222 km/h.