PKP Intercity zamówi 20 Dartów Pesy

PKP Intercity zamówi 20 Dartów Pesy

19 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przewoźnik rozstrzygnął przedłużający się przetarg na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zgodnie z przewidywaniami wygrała go bydgoska Pesa, która zaoferowała Dart – pojazd, który na razie pozostaje na deskach kreślarskich projektantów.

Fot. Pesa

Przypomnijmy: w drugim przetargu na 20 komfortowych EZT rywalizowały oferty Pesy i konsorcjum Newag - Stadler. Konsorcjum zaoferowało to samo co w I przetargu na ezety – pojazdy Flirt trzeciej generacji. Jego oferta wyniosła 1,41 mld zł. Pesa zaoferowała zaś projekt pojazdu Dart, który ma być konkurencją dla Pendolino Alstomu – pierwszy polski EZT rozwijający prędkość do 200 km/h.

PKP Intercity poinformowało dziś, że wygrała oferta Pesy. Pojazdy Dart będą woziły pasażerów w relacjach Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.

Producent nowych pociągów zajmie się ich serwisowaniem w okresie nie krótszym niż 15 lat.

Krótka charakterystyka Dartów (wg Pesy):
• nowoczesny design, aerodynamiczna linia z zabudowanym sprzęgiem
• lżejsza konstrukcja wykonana ze stali wysokiej wytrzymałości
• standardy bezpieczeństwa zgodne z europejską normą EN 15227 /4 scenariusze zderzeniowe/
• podłoga na jednej wysokości
• siedzenia i przestrzeń pasażerska w standardzie Intercity
• wydzielone przedsionki
• bar dla pasażerów
• komfortowe warunki pracy obsługi /oddzielny przedział i oddzielna toaleta/
• mniejsza liczba pasażerów na jedną toaletę
• udogodnienia dla niepełnosprawnych – winda, miejsca dla wózków, w pełni przystosowana toaleta
• pojazd ekologiczny – 80% elementów konstrukcji podlega recyklingowi
• własne systemy sterowania – opracowane przez inżynierów PESA, dostosowane do oczekiwań przewoźnika i energooszczędne
• jednakowa średnica kół – w całym pojeździe 920 mm
• falownik zamontowany na dachu (zwiększony komfort dla pasażerów z uwagi na wyciszenie)