W błyskawicznej budowie sieci KDP w Państwie Środka pomógł chiński boom gospodarczy. Gdy w 2002 r. otwarto pierwszą szybką linię z Qinhuangdao do Shenyang, pociągi osiągały jedynie 200 km/h.
W tym czasie przeprowadzono pierwszą jazdę testową, aby sprawdzić jak infrastruktura zachowuje się przy dużych prędkościach. Chiński pociąg doświadczalny push&pull o nazwie „China Star” ustanowił rekord prędkości wynoszący 321 km/h.
W 2007 r. po wprowadzeniu do użytku pierwszej generacji składów zespolonych CRH1 Chińczycy zaczęli jeździć planowo 250 km/h.
Kolejne lata to prawdziwy wysyp linii dużych prędkości. Chińczycy nie przeprowadzali tak wielu testów na nowych liniach jak Francuzi czy Japończycy, nie budowali też specjalnych pociągów zdolnych do jazdy z bardzo dużymi prędkościami.
Pomimo to udało im się uzyskać drugi światowy wynik pod względem maksymalnej prędkości, jaką osiągnął skład bez żadnych specjalnych modyfikacji. Rekord padł w 2010 r. na świeżo zbudowanej trasie z Pekinu do Szanghaju. Najpierw, 28 września pociąg CRH380A między Szanghajem a Hangzhou osiągnął 416,6 km/h, a dwa miesiące później – skład tej samej klasy uzyskał rekordowy wynik 486,1 km/h.
Czytaj też:
Rekordy prędkości na torach - Francja
Rekordy prędkości na torach - Niemcy
Rekordy prędkości na torach - Włochy
Rekordy prędkości na torach - Hiszpania
Rekordy prędkości na torach - Belgia, Holandia i Wielka Brytania
Rekordy prędkości na torach - Austria, Szwecja, Turcja